Mikael SYV på FrågaSYV

    Till inredningsarkitekt kan man läsa både på högskola och på Yrkeshögskola och det är olika behörighetskraven ...många ggr räcker det med att man har gymnasiekompetens men Landskapsarkitekt är det en femårig utbildning som har särskild behörighet: matte 3, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b.

    • : Vilken behörighet behöver man för att bli IT-arkitekt och kan man plugga det på yrkeshögskola eller måste man plugga på högskolan? Vart kan man plugga det?
    • Mikael : IT-branschen utvecklas så snabbt att man kan ej på förhand planera ... När du ska söka finns det säkert nya utbildningar som ännu inte finns idag. Läs så mycket matte och it du kan och se längre fram...
    • : Men finns de nån utbildning till It-arkitekt?
    • Mikael : http://www.yhguiden.se/resultat?Education.text=Arkitekt&Category.id=&Municipality.county=
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ulf!

    Om yrket Landskapsarkitekt kan du läsa här>>

    om Inredningsarkitekt - här>> (och där på sidan finns det också en film om det yrket att titta på).

    om IT-arkitekt - här>>

    Vad det gäller utbildningar - så är det "mest strikt" utbildningsväg för Landskapsarkitekt, som kräver en femårig högskoleutbildning som har särskild behörighet: godkända betyg från gymnasiet i matte 3, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b.

    Vad det gäller IT-arkitekt, så är det "senior befattning", dvs det krävs även några års arbetslivserfarenhet efter det att man har gått utbildning (på högskola eller på yrkeshögskola) - innan man kan få en tjänst som iT-arkitekt.

    Den mest flexibla utbildningsvägen är det för Inredningsarkitekter. Det finns de som är autodidakter (självlärda), de som har gått på yrkeshögskola eller på högskola. En ny studieform - KKU, konst- och kulurutbildningar - där kan det också finnas utbildningar som passar för en blivande Inredningsarkitekt.