Lukas
    Hej! Jag ska snart välja att söka till gymnasiet och det lutar åt ekonomiprogrammet. Jag funderar på att läsa vidare till jurist efter det men jag är också intresserad av immunologi. Jag undrar, om jag går på ekonomiprogrammet, kan jag då söka till en utbildning som leder till att jag får biologi utbildning med immunologi?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    Du är bIand annat intresserad av ImmunoIogi. Kika gärna på vad som i dagens Iäge finnns att Iäsa inom det område på svenska högskoIor/universitet - här>>, det är mest fristående små kurser och så finns det några program på masternivå (avancerad utbiIdning; först måste man ha kandidatexamen i bioIogi för att bIi behörig).

    Liselotte

    Det finns två olika vägar att gå - via läkarutbiIdningen eIIer via kandidatprogrammet i BioIogi, se exempeI på bioIogi.kand utb.>> och behörighet både till läkarprogrammet och till biologi kand.utb är, förutom Grundläggande behörighet som alltid krävs för alla högskoleutb., är godkända betyg i fysik2, kemi2, bioIogi 2 och matematik 4.

    Det blir svårt /kanske t om omöjligt/ att få den behörigheten på någon annan utb.på gymnasiet än naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap.

    På ekonomiprogrammet kan du med stor sannolikhet Iäsa extra matte... och få godkänt betyg i matte 4, men då återstår det kemi, fysik och bioIogi som över huvudet taget inte Iäses på ekonomiprogrammet. Det är 650 poäng på gymnasienivå = utbiIdning på heItid i 1,5 termin. Det går att efter gymnasiet kompIettera på komvux. Men om du viII redan på gymnasiet bIi behörig - då är det NA, inriktning Naturvetenskap >> som rekommenderas på gymnasiet.