E

    Hej! Jag funderar på att bli tandläkare man har inte behörighet till det. Jag gick Samhälle på gymnasiet och läste bla. tillvalskurserna Matte 3b och Naturkunskap 2. Sjävklart förstår jag att jag måste läsa basår för att plugga fler ämnen men undrar om det har någon betydelse att jag läst Naturkunskap 2? Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej E;

    gymnasiekurs Naturkunskap 2 innehåller delar av kurser fysik1, kemi1 och biologi1. Att du har läst Nk2 gör att det borde bli lättare för dig att läsa fysik1a, kemi1 och biologi1. Sedan behöver du läsa även fysik2, kemi2 och biologi2. Inom matte behöver du läsa matematik 4.
    Komplettera kan du på flera olika ställen:
    - basår på högskolenivå;
    - folkhögskolorna;
    - komvux.
    Vänligen
    Julia syv