Caroline

    Hej! Jag har svårt för att tolka om jag är behörig att söka till förskollärare. På den skolans universitet står behörigheten så konstigt: Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B, Matematik A. Jag vet inte hur jag ska göra för att se om just jag är behörig...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,

    du kan boka tid med syv på komvux eller med studievägledare på förskollärarprogrammet; du kan också göra ansökan till förskollärarprogrammet och i fall du är obehörig, får du svar OBEHÖRIG från antagning.se i så fall.

    ********
    Utan att veta var du läste och vilka betyg du har - är det mycket svårt att ge ett kort och tydligt svar. Om det stämmer att du är 21 år då är du för ung för att kunnat ha börjat gymnasiet år 2010 eller tidigare - då "går du" enligt det nya systemet (efter reformen Gy2011) och då måste du ha Examensbevis och godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 (detta för Grundläggande behörighet) + för särskild behörighet godkända betyg i naturkunskap 1b och samhällskunskap 1b
    Samhällskunskap 1b kan ersättas av summan av betygen i samhällsk.1a2 + 1a1;
    Naturkunskap 1b kan också ersättas av summan av 2 små kurser, men det finns även ett antal "ersättningsmöjligheter"; om du har godkända betyg från Naturvetenskaps-, Naturbruk eller Vård-och-omsorgsprogrammet då är det möjligt att du genom andra kurser uppnår naturkunskap-behörighet.