Katherine
    Kan man söka till ett program där tex matte 2 krävs. Fast man inte har det i gymnasiets slutbetyg och söker enbart med högskoleprovsresultats poängen som är tillräckligt för att komma in på programmet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är viktigt att bli behörig till en högskoleutbildning. Resultat av högskoleprovet ersätter inte behörighetskraven.

    Om din högskoleutbildning kräver godkänt betyg i matte 2, måste du skaffa det genom att läsa den kursen eller göra prövning i den. Det är bra att göra högskoleprovet men godkänt betyg i matte 2 behöver du i alla fall även om du skulle få jättehögt resultat på HP ... Tyvärr.

    Du kan komplettera din Ansökan till högskola fram till 20juni2016- om du söker till utbildningsstart hösten 2016. Det finns därför ganska gott om tid än att försöka skaffa sig betyg i matte2.