Camilla
    Hej igen,
    Min son går ut El- och Energiprogrammet på IT gymnasiet med tillvalet högskolepaketet men kommer behöva komplettera med en högre mattenivå på komvux för att vara behörig till vissa linjer. Vill bara höra vilken nivå man har i matematik, engelska och svenska om man har högskolebehörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,
    i grundläggande behörighet till högskolestudier ingår ha godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk 1, 2 och 3; Engelska 5 och 6 och Matematik 1). Högre matte än godkänt betyg i matte 1 krävs inte för Grundläggande behörighet till högskolestudier, men många högskoleutbildningar (dock långt ifrån alla) kräver mer matte;
    ex. socionom-, arbetsterapeut- och psykologprogrammen kräver matte 2;
    ex. fastighetsmäklarprogrammet och ekonomi- samt civilekonomprogrammen - matte 3;
    ex. läkar-, tandläkar-, veterinär, civilingenjör - matte 4.

    Högre än matte 4 krävs inte för särskild behörighet. Men det finns gymnasiala kurser Matematik 5 och Matematik specialisering, som båda är baserade på matematik 4.

    • : Ok, tack! Min son har godkänt i dessa ämnen. Om man vill ansöka till en högre nivå på matte (en fortsättning på grundläggande behörigheten) på komvux i höst. Vilken matte ska man välja så? Matte 2a?
    • Anna : a-spår i matte är den som är lättast (den läses på yrkesprogram); b-spår är medelsvår och inriktat på Ekonomi; c-spår är svårast och inriktat på Naturvetenskap. Med godkänt betyg i matte 2a eller 2b eller 2c är man lika behörig att läsa sedan matte 3b eller 3c och sedan matte 4. Oftast kräver eftergymnasiala utbildningar matematik 2a/2b/2c (vilket betyder - vilken som helst av de kurserna), men inom yrkeshögskola kan just 2b/2c eller t om 2c krävas (alltså medelsvår eller svår kurs i matte). Det är lättare att få högre betyg i matte 2a, och svårare i 2c... så det är frågan om - vilken kurs man vill läsa: den som är lättare? eller den som är svårare och bättre förbereder till vidare studier i matte, om man ni vill läsa även matte 3... ?
    • : Tack, förstår nu. Då är det kanske 2c, den svårare, tror jag, för att vara förberedd att läsa vidare matte 3c som vi fått svar var behörigheten för Dataspelsutveckling, programmering på högskolan Skövde. Tack! Nu verkar sonen även vara intresserad av YH som har utbildningen Front-end utvecklare och verkar det bara vara grundläggande behörighet i matte (matte 1) som behövs för att kunna söka in. Är det rätt uppfattat?
    • Anna : Yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, därför tycker vi att alla intresserade bör söka. Blir man antagen, kan man tacka Nej till erbjuden studieplats; det är inte alls farligt. Sedan kan man läsa på yrkehösgkola och på komvux samtidigt. På komvux är det i så fall bra att söka kurser på distans eller på "flex" (flex är mitt emellan klassrumsundervisning och distans - man går till skolan, när man kan... men bra att fråga på komvux i den kommunen där man är folkbokförd, vilka studieformer de har; vill man ha klassrumsundervisning med jobbar på dagarna eller studerar ex. på en yrkshögskola, kanske man kan läsa en Kvällskurs; kvällskurser börjar oftast kl.17.00 eller senare, kanske 17.30 eller 18.00 - man får fråga på komvux, då det är olika i olika kommuner).
    • Anna : Ang. front-end utvecklare på yrkeshögskola: det finns flera yh med det namnet och behörighet kan vara lite olika - ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/frontend-utvecklare-solna står det att godkänt betyg i matte 2 krävs för att bli behörig.
    • Anna : Den här https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/frontend-utvecklare-solna kräver också matte 2.
    • Anna : Och den här https://www.yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/front-end-developer-handelsakademin-goteborg - också den kräver matte 2.
    • Anna : Även yh på Jensen https://www.yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/frontendutvecklare-jensen-goteborg kräver matte 2.
    • Anna : Det finns många olika yh - och nya kan dyka upp i princip "när som" eftersom Myndighet för yrkeshögskola kan godkänna yh-utbildningar i efterhand och "släppa ut" dem vilken dag som helst... - därför lönar det sig att så ofta man kan kika på www.yhguiden.se
    Läs alla kommentarer