Frågor och svar taggade med '#studier #framtiden' (5 st.)

    • Elin

      Hur kan jag komplettera min personalvetarexamen till SYV?

      Hejsan! Jag är utbildad personalvetare (Mittuniversitetet) men har sedan jag arbetde med praktikelever under min VFU på en HR-avdelning börjat tänka mer och mer på SYV-yrket. Jag vill helt enkelt sadla om! Jag sökte till det överbryggande kursprogrammet...

      Milla : : Studie-& yrkesvägledare är ett av de många yrke där det ej finns absoluta krav på exakt utbildning utan arbetsgivaren får anställa vem hen vill/ sök... Läs hela svaret
    • Rasmus

      Vad ska jag välja nu?

      Hej, jag läser för tillfället en grundkurs i nationalekonomi vid lunds universitet. Detta är alltså endaste en kurs, hur kan jag gå vidare med detta till kommande termin? Tack på förhand!

      Mikael: : Om du vill kunna ta ut en generell kandidatexamen i ekonomi, behöver du få totalt 180 godkända högskolepoäng, av dem 60 hp fritt, 120 hp inom ekonomi men 90 hp i samma ämne, t.ex 30 hp nationalekonomi, 90... Läs hela svaret
    • Alena

      Vägledning inför studier utomlands?

      Hej! Jag har nyss börjat ettan i gymnasiet och går Samhällsvetenskapsprogrammet. I framtiden vill jag studera utomlands, allra helst på något topp universitet i USA. Finns det någon organisation ni känner till som är specialiserade inom studier utomlands? Eller kanske någon viss konsult som...

      Anna: : Hejsan! Här kommer länkarna till de hemsidor som vi kan rekommendera om man söker info om studier... Läs hela svaret
    • Amar

      Jag har ett dilemma här kan ni hjälpa mig?

      De så här att jag har F i matte 1c,2c,3c . Jag går i årskurs 3 och tar studenten om några månader. Jag har under detta år läst om matte 1c och blivit godkänd, men jag vill hinna med en till matte kurs i skoltid innan studenten. Mitt dilemma är bara, vilken ska jag satsa på matte 2c eller 3c....

      Liselotte: : Hej Amar, kurserna i Matematik bygger direkt på varandra och i fall du får godkänt betyg i Matte 3c, borde du kunna samtidigt eller direkt efter tenta av Matematik 2c och få minst E i den kursen. Skulle du t.ex.... Läs hela svaret
    • Amar

      Hur ska jag gå till väga ?

      Jag befinner mig i en avgörande period i livet. Jag har precis påbörjat mitt tredje och sista år i gymnasiet, och tiden har verkligen bara flugit iväg. Däremot så är det inte säkert att det blir sista året för min del eftersom att jag har en del ämnen som jag behöver klara av. Jag ångrar att jag...

      Julia: : Hej Amar, hjälp med matten finns på www.mattecentrum.se (om du inte redan besökt den sidan, gör det nu). Matte 1 måste du få minst betyg E för att kunna ta ut gymnasieexamen men det behöver inte vara just c-spår, det går bra att... Läs hela svaret