Nadia
    Jag har just nu ett F i fysik 2 och ska göra en prövning snart som jag är säker på att jag kommer få F på igen. Jag tar studenten om 1 månad och går naturvetenskap och har godkänt i alla andra ämnen, jag undrar, om jag får f i fysik 2 och väljer att läsa ett annat ämne på komvux och byter ut fysik 2 betyget med det betyget, kommer jag fortfarande få behörighet på högskolan inom natur relaterade program som t.ex tandläkare, doktor etc? För när jag läser på t.ex. läkarprogrammets info så krävs inte fysik 2 för att man ska få behörighet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Fysik 2 <godkänt betyg> krävs för att bli -iSverige- behörig till bl a läkarprogrammet .

    Skicka direktlänk till info om behörighet som du syftar på i din fråga.

    Om du får ut ditt Examensbevis kan du senare inte byta ut någon kurs. Om du får Studiebevis, kan du få examensbevis från komvux; och i så fall kan du läsa någon annan kurs än fysik 2, men du blir inte behörig till svenska utbildningar som ex läkar-, tandläkarprogrammet eller civilingenjörsprogrammen eller program i biologi, fysik och meteorologi.