Niklas
    Hej,
    Jag har 21,5 i snitt. Har prövat ett 10-tal kurser och är därför i kvot BII med detta snitt.
    Har för avsikt att söka till tandläkarprogrammet men saknar områdesbehörighet.
    Kommer inte läsa alla dessa kurser på Komvux då dessa kurser förmodligen kommer dra ner mitt snitt men
    Min tanke är att läsa:
    Biologi 1
    Kemi 1
    Fysik 1
    Matematik 3c
    Och sedan läsa termin 2 på ett basår för att få
    Biologi 2
    Kemi 2
    Fysik 2
    Matematik 4.
    Visst stämmer det betygen jag får i kurserna på Komvux inte drar ner mitt snitt(Poner att jag få E i samtliga) det är endast kurserna som krävs för behörighet som påverkar snittet och dessa kommer jag läsa på universitet.

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas;
    din plan kan funka, ja.

    Jag har dock en liten fundering - om du inte är "bra kompis" med fysik, kemi, biologi och matte (du skriver att du inte tror kunna få höga betyg i de ämnena) - så varför då satsa på en utbildning (tandläkarprogrammet) som i mångt och mycket baserar sig på just de naturvetenskapliga ämnen. Att kraven för att bli behörig ligger så pass högt inom de natur.vet.ämnena är ju för att de goda/djupa kunskaperna och att man tycker om och har lätt för de ämnena krävs/behövs/underlättar ...

    Att Komma in på tandläkarutbildningen är ju inte slutet på resan, utan bara början. Det händer att man inte blir klar med utbildningen; känner personligen ett par fall då folk blev "avrådda" efter halva utbildningen; fick inte gå vidare då de inte klarade av de höga kraven som ställs under hela utbildningen.
    Det är ingen rolig situation att ha tagit studiemedel för eftergymnasiala studier kanske i 3-4 år (så det är inte mycket kvar sen...) - och ha halva tandläkarutbildningen, men vad gör man sen?
    Nu vet jag givetvis inte ngt. om just dig eller din situation, men jag tycker det är viktigt att du funderar på ditt yrkesval. Alltså, om man inte är "god vän" med de naturvetenskapliga ämnen - varför kämpa för att komma på en utbildning som kräver att man är mycket bra på just de ämnena?

    För övrigt, så stämmer det att i ditt fall när du inte har nat.vet.ämnena i ditt examensbevis, så skulle endast just de kurser som krävs för särskild behörighet, alltså
    fysik2
    kemi2
    bilogi2
    och Matte 4 - räknas in, ej lägre kurser inom samma ämnen (men de kurser som ingår i ditt Examensbevis, räknas med).
    Vidare stämmer det också att de betyg man får på naturvet.basår eller basterminer på högskolenivå "blandas inte ihop" med gymnaseibetyg, alltså de påverkar inte ditt meritvärde.

    Vänligen
    ANNA