b
    hej jag undrar vilka ämnen man ska ha för att söka t lönekonsult/löneadmin?
    Gick vård och omsorg på gymnasiet och har en del ämnen att komplettera. mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej B,
    om du menar utbildningar inom yrkeshögskola, så måste man kika på varje utbildning separat, då behörighetskraven kan variera mellan olika yh.
    Titta ex. på yh till Löneekonom i Sthm >>; särskilda behörighetskraven till den är - godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska 6, Svenska 2 och Företagsekonomi 1.
    *************
    Allmänt gäller: för utbildningar på eftergymnasial nivå ska man helst ha Gymnasieexamen.
    Utbildningar på högskolenivå (högskola/universitet) kräver alltid även godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6.
    Utbildningar på yrkeshögskolorna kräver inte alltid att man har högre kurser i svenska och engelska än första kurs på gymnasial nivå, dvs svenska 1 och engelska 5. Men man får kika noga på behörighetskraven på just den utbildningen som man är främst intresserad av.

    Inom det område som du är intresserad av, är det bra att läsa så mycket matte- och företagsekonomi samt svenska och engelska, som möjligt. Det är också bra att lära sig flera olika lönesystem /utbetaldnings system för löner/; det finns många olika och olika företag använder sig av olika system. Men om man kan åtminståne något system, blir det lättare att lära sig flera andra system, om det skulle behövas.
    Man kan lära sig lönesystem på olika sätt: genom praktik på ett företag; genom självstudier; genom utbildning hos en privat utbildningsanordnare (där man tyvärr måste betala själv och oftast inte har rätt till studiemedel heller...). Arbetsförmedlingen kan förhoppningsvis hjälpa till med praktikplats eller en arbetsmarknadsutbildning.
    Kika annars gärna på www.yhguiden.se som presenterar yrkeshögskoleutbildningar. Ännu fler yh kommer att dyka upp under februari 2019.

    Tips! boka tid med SYV på komvux för individuell studieplanering.

    Vänligen
    ANNA