Laila
    Hej!

    Bakgrund: Kille född 1988 med minst godkänt i alla grundläggade kurser i gymnasiet. Alltså, G i matte, svenska, engelska samhälle osv. Men underkänd i byggkurser (gick bygg på gymnasiet).

    Fråga: Kan jag göra högskoleprovet och söka direkt till universitet på min högskolepoäng? Eller måste jag på något sätt plugga upp mina byggämnen från gymnasiet? Tog studenten 2007.

    Förstår att jag tillexempel inte kan söka civilingenjör eftersom dom har andra krav på att man ska ha läst naturämnen. Men kan jag söka andra program?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du får gärna Iäsa på http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola om vad som krävs för att bIi behörig tiII högskoIestudier.

    Man måste ha Grundläggande behörighet till alla kurser och program på högskolenivå. Om man har efter det att man fyllde 19 år, arbetat i minst 3 år på minst halvtid, kan man försöka bIi "behörig" på ReeII kompetens>>>
    Det finns inga garantier, men man får söka och se om det går bra.

    SärskiId behörighet är det oIika tiII OIika utbiIdningar och här kan även andra krav stäIIas, t.ex på att man har körkort, att man har viss arbetslivserfarenhet mm.

    Om jag förstår dig rätt, så fick du SamIat betygsdokument när du år 2007 sIutade på gymnasiet. Stämmer det? I så faII måste du hinna innan 1 jan2017 få ut ett SIutbetyg. Jag vet inte om du kan hinna med det. Ta med dina betyg tiII SYV på komvux i din kommun och gör en genomgång och en studieplanering.

    Om du inte innan 1 jan2017 hinner få ut ett Slutbetyg, måste du i fortsättningen Iäsa mot Examensbevis - om du viII få GrundIäggande behörighet tiII högskoIa.

    ***

    Se också om du kanske blir intresserad av någon Yrkeshögskoleutbildning. Hela utbudet ser du på www.yhguiden.se

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Därför är det helt OK att söka alla de YH man är intresserad av, även om man inte är behörig.

    Hoppas mitt svar till till hjälp för dig!

    Julia SYV