Nathan
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet med 2200 poäng. Jag läste igen en kurs i höstas, men tydligen så räknades idrottsbetyget inte in, så jag hade fortfarande 2200 poäng. Nu blev jag klar med en till kurs, så jag har 2300 poäng, vilket räcker tillräckligt för högskolebehörighet. Nu undrar jag om jag behöver ett nytt samlat betygsdokument eller examensbevis eller räcker det med att bara ladda upp mitt nya betyg på antagning.se? Jag har beställt betyget och det ska komma in inom 2v. Jag är lite förvirrad angående hur jag skall gå tillväga.

    Tack på förhand.
    • Anna : Du behöver beställa ta ut examensbevis från komvux.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nathan,
    du måste senast 20 juni 2019 ladda upp ditt EXAMENSBEVIS (ett dokument som heter så) på "mina sidor" på Antagning.se

    Det kan hända att det dokumentet kan "dyka upp" där även utan att du laddar upp det, men då endast om du har beställt just Examensbevis och komvux har utfärdat det. I annat fall kommer du få svar OBEHÖRIG från Antagning.se

    Antagning.se "befattas" inte med studiebevis - och kompletteringar; finns det ej Examensbevis (eller för de Äldre sökande - Slutbetyg, som var standart för avgångselever från gymnasiet år 2013 och tidigare), då prövas man inte till högskoleutb. i Sverige.
    Du måste snarast möjligt "beställa" Examensbevis från komvux. Det kan ta tid för komvux att utfärda examensbeviset.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv