Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Svår fråga.
    Jag ser att du är 22 år och då tror jag din fråga gäller Komvux. Det är nämligen inte exakt samma regler på gymnasiet och på komvux.

    Kort svar på din fråga är: rektor bestämmer. Som regel, kan man inte ta examen från ett högskoleförberedande program, där matte 2b är en obligatorisk kurs utan att man just har betyg i matte 2b i examensbeviset; men rektor kan bevilja Undantag.
    Sedan, när man redan har examensbevis och läser en kurs matte 2a eller gör prövning i matte 2a, då kommer Antagning.se räkna in det Högre betyget (vilket som av de två - matte 2a, 2b eller 2c - ett av de betygen kommer räknas in - det Högre betyget; ofta har folk högre betyg i 2a... men har man högre betyg i 2c eller 2b, då är det betyget som räknas in), men i självaste dokumentet EXAMENSBEVIS, ändras inget.

    När kan rektor bevilja Undantag?
    Oftast om eleven redan har godkänt betyg i matte 2a (men har inget betyg i matte 2b eller 2c) och läser mot examensbevis. Här kommer det att handla om att int behöva ge undervisning i en kurs "i onödan" - för att om rektorn ej beviljar ett undantag, då måste skola erbjuda läsa matte2-kurs och det kostar pengar/lärarresurser och förlänger utbildningstid för den studerande.
    Men om man inte sedan innan har betyg i matte 2 alls, då lägger man rätt spår i den individuella studieplanen - framåt, den kurs som egentligen bör läsas (på samhällsvet.programmet är det matte 2b; på Teknik och NA - matte 2c).

    Liselotte