Lowisa
    Hej!
    Jag går teknikprogrammet åk 1.
    Jag undrar om man kan komma in och bli arkitekt på universitet direkt efter gymnasiet om jag väljer inriktningen informations och medie-teknik?

    Jag undrar även om det är svårare att komma in på universitet om man läser upp kurser på komvux? Jag har hört att man blir sist prioriterad om man läser upp kurser efter gymnasiet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lowisa,

    om du på gymnasiet blir BEHÖRIG till den utbildningen på högskolenivå som du är intresserd av, prövas du med de betygen som kommer att ingå i ditt Examensbevis i BI, direktgruppen (den gruppen får fler platser);

    om du på gymnasiet inte blir behörig eller om du väljer att efter gymnasiet läsa upp betygen, kommer du med de upplästa betygen prövas i BII, kompletteringsgruppen (den gruppen får färre utbildningsplatser och där är därför ofta svårare att komma in).

    De som på gymnasiet blev behöriga men ändå väljer att bättra på sina betyg, prövas i BÅDA GRUPPERNA SAMTIDIGT - i BI urvalsgruppen med sina ursprungliga, lägre, betyg och i BII urvalsgruppen - med sina upplästa, högre, betyg.

    Det är ofta fördelaktigare att försöka bli behörig på gymnasiet och inte behöva läsa upp sina betyg efter gymnasiet.

    Arkitekt>> är i Sverige ett mycket populärt yrke och många söker med höga betyg.

    En del av utbildningsplatserna på utbildningar som leder till yrke ARKITEKT<< bokas för dem som konkurrerar med resultatet från arkitektprovet. Då räcker det att endast bli behörig, sedan konkurrerar man om plats med sitt arbetsprov/arkitektprovet. Man kan samtidigt också konkurrera med högskoleprovet.

    På Teknikprogrammet rekommenderas det i första hand välja inriktning samhaellsbyggande-miljoe>> ... Behörig blir man även på andra inriktningar, men pga det på inr. samhällsbygg/miljö<< även läses en kurs "arkitektur-hus", så är man bättre förberedd till arkitektprovet och till utbildningen till arkitekt.