Winnie

    Hej, Jag ska läsa till förskollärare och behöver naturkunskap. jag går ett tekniskt linje och då läser vi inte naturkunskap, men jag har godkända betyg i kemi och fysik och saknar biologin. Min lärare undrar om man kan bara läsa biologin som ingår i naturkunskap och säga att man har läst naturkunskap, eftersom jag då kommer ha alla tre ämnen som ingår i naturkunskapen. För just nu hinner jag inte läsa hela naturkunskap kursen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Winnie,
    du behöver skaffa dig godkänt betyg i Biologi1 (om du redan har godkända betyg i fysik1a och kemi1) eller godkänt betyg i Naturkunskap 1b. Det är endast en del av kursen nk1b som du "inte kan" (biologi-delen) eller i alla fall inte har betyg på. Att läsa endast "biologidelen" i nk1b kursen tror jag tyvärr inte finns möjlighet att göra... har inte hört talas om den möjligheten ...
    Men du kan kanske skaffa dig kunskaper i biologi-delen på ngt. sätt (t.ex genom självstudier) och göra Prövning i kursen nk1b.
    Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en "läst"/genomgången kurs.
    ***
    Du kan också testa kontakta Antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa till förskollärare; jag vet inte om de kan bevilja undantag... men du kan i alla fall fråga. det finns ibland ngt. som heter "villkorlig antagning" - som också är en sort undantag: t.ex om tomma platser står på högskoleutbildningen och du lovar att du under första terminen på utbildningen skaffar dig godkänt betyg i antingen biologi1 eller i nk1b så kanske du kan bli antagen... som sagt "villkorlig antagning", men det blir tråkigt sen att behöva sluta om du sedan ej uppfyller antagningsvillkoret.
    I och för sig så tror jag du får ganska så lätt godkänt betyg i Nk1b (men det kan bli svårt att hitta var du kan göra prövning) - kanske kan du läsa nk1b på komvux ...
    Alltså, lite knepigt blir det... du saknar endast en liten del av kursen nk1b; om det gick att urskilja just biologi-delen, så tror jag man skulle kunna läsa den på max 2 veckor (på heltid) eller kanske ännu snabbare... men jag känner inte till möjlighet att urskilja just "biologi" eller ngn annan del från kursen och få betyget på just "den delen", inte ett betyg som gäller för antagning till högskola i alla fall.

    Sammanfattning
    försök skaffa dig godkänt betyg i nk1b eller i biologi 1. Kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa. Gör ansökan till förskollärarprogrammen på flera lärosäten.