Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Förskollärarprogrammet ligger i Sverige på högskolenivå. Därför krävs det bland annat godkänt betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 3.
    Du frågar om du blir antagen till förskollärarprogrammet. Du måste bli behörig, bland annat få godkänt betyg i svenska 3. Sedan måste du göra ansökan inom ansökningsperioden - se datumen på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum och om du blir bedömd som behörig kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Bra om du även kan göra högskoleprovet nästa gång tillfälle ges, för att i så fall kommer du prövas även i HP-urvalet och inte endast på betyg. Genom att kunna prövas även i HP-urvalet får du ännu en chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Att bli behörig är första steget. Sedan gäller det att ansöka och vinna i konkurrensen. Det går inte på förhand ge svar om vem som kommer bli antagen.