Jessica
    Hej.
    Jag har sökt in till universitetet nu i vår för att plugga till fritidspedagog. Jag har läst att det finns ca 20 platser bara.
    Om jag inte kommer in har jag tänkt att plugga något annat i vår för att söka igen i höst.
    Finns det någon utbildning som ger mig meritpoäng så att jag kanske kan komma in i höst?
    Jag har även tänkt göra högskoleprovet i vår.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    det är bra att du har bestämt dig för att göra Högskoleprovet, om du tyvärr inte kommer in. Vi hoppas och håller tummarna att du kommer in.

    Just för möjlighet att komma in så är det Högskoleprovet och för övrigt att Höja ditt Meritvärde som gäller. Hur du kan höja ditt meritvärde, beror på,... t.ex om du inte redan har max i merit (max antal Meritpoäng - kan du kanske på komvux läsa kurser som ger dig fler meritpoäng - prata gärna med syv på komvux i din kommun; visa upp alla dina betyg och diskutera hur du kan höja ditt meritvärde... förutom meritpoäng är det att höja betyg i kurser som är "motsvarande" de kurser som du har i ditt gymnasieutbildningsdokument; exakt samma kurser går det troligtvis inte att läsa.... men det finns kanske motsvarande kurser).
    Annars så kan du se om du blir intresserad av någon annan utbildning, t.ex av en Yrkeshögskoleutbildning - se några exempel på vilka utb som kan finnas inom yrkeshögskola:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/integrationspedagog

    - OBS! i februari 2018 kommer det att visas ännu fler yh-utbildningar på www.yhguiden.se