Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    är det yrket Dataspelutvecklare du är intresserad av?
    - i så fall gäller följande:
    Det finns ett antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och som omfattar cirka tre års studier. Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan. Oftast inriktar den studerande sig under utbildningen mot exempelvis programmering eller design. Du måste inte nödvändigtvis ha gått en utbildning som är direkt inriktad mot dataspelsutveckling för att bli bra på arbetet. Exempelvis har en del av de som arbetar med programmering för dataspel ofta en bakgrund från andra programmeringsutbildningar än just dataspelsutveckling.
    Mitt förslag är att du kikar på ett antal yrkeshögskoleutbildningar: yh kräver allt som oftast lägre behörighet än "motsvarande" utbildningar på högskolenivå; nedan finner du några exempel på yh som kan förhoppningsvis bli av intresse för dig:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/game-programmer
    cm-education-ab/futuregames-3d-grafiker-cm-stockholm
    cm-education-ab/dataspelsutvecklare-speldesign-futuregames - det nämns inget specifikt om att behöva vara behörig vad gäller matematik; "gymnasiekompetens" som krävs eller önskar inför en yrkeshögskoleutbildning inkluderar godkänt betyg i matematik1 (en gammal kurs Matematik A).
    ***
    cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare-changemaker-stockholm - den här yh nämner i behörighetskraven: godkänt betyg i matematik 2 (en gammal kurs Matematik B).