Mariam

    hej om jag läser svenska 3 istället för svennska 1 kommer jag bli antagen eller behörig till förskollärare utbildningen för att jag har läst barb och fritids utbildningen och mate 1a engelska 6 narurkunskap 1b samhällskunskap 1b asså grundläggande behörighet så kan jag läsa svenska 3 istället för 1 för att bli behörig till utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du behöver innan svenska 3 läsa svenska 2.
    Om du nu har godkänt betyg i svenska 1, sök läsa svenska 2 och sedan svenska 3. Svenska 2 och 3 är 100p.kurser och varje sådan kurs kan på heltid läsas på fem veckor. Svenska 2 och 3 kan tillsammans läsas, på heltid, på 10 veckor.
    Boka även tid på komvux, med SYV-en, som jobbar på komvux i din kommun. Med "din kommun" menar jag den kommunen där du är folkbokförd. Då kan ni tillsammans gå igenom dina betyg och reda ut alla eventuella oklarheter. Men ansöka om att få läsa svenska 2 kan du göra redan nu.

    • : om jag söker till förskollärare och jac har svenksa 1 kommer jag bli behörig för att troe inte kommer hinna med 3
    • Julia : Eftersom förskolelärarprogrammet ligger i Sverige på Högskolenivå, krävs det godkänt betyg i svenska 3 (eller motsvarande kunskaper, t.ex om man har utländska gymnasiebetyg kan man göra TiSUS-test). Om du inte bekräftar att du har betyg i svenska 3, SAS 3 eller godkänt TiSUS test kommer du få svar OBEHÖRIG när du söker förskollärarutbildningar på de svenska högskolor och universitet.