Elsa
    Hej, min dröm är att gå på ett av ivy league universiteten i USA och jag vill hest gå ekonomi men det ger inte en tillräckligt bredd behörighet så min fråga är om det finns möjlighet att läsa mer än 2500 poäng så jag får den behörigheten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa!

    Det är rektor på gymnasieskolan där du kommer att läsa (om du läser ett nationellt gymnasieprogram, dvs inte IB-programmet) som beslutar om du kan läsa mer än 2500 poäng.

    Det är inte en rättighet att läsa mer än 2500 poäng. Rektor fattar beslut utifrån bedömningen om eleven klarar av att läsa mer. En elev kan alltid ansöka om att få läsa mer, dvs läsa "utökade kurser", men rektor kan säga Nej, det går inte och då går det inte, för att det inte är elevens rättighet att läsa mer än 2500 p. under 3 år på gymnasiet.

    Du kan på förhand fråga på gymnasieskolorna om de i princip tillåter läsa "utökade kurser". Men sedan måste du klara "vanlig" undervisning under åk1 med goda resultat för att rektor skulle bevilja läsa utökat under åk2 och/eller 3.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA