Dylan
    Hej!

    Jag har velat studera juridik på juridikprogrammet i Lund i ett bra tag. Det som förhindrat mig från att söka är att jag inte är behörig - då jag saknar förkunskap i Historia 1a2 - som är ett krav. Jag studerar för tillfället på kriminologiprogrammet i Lund (som kräver grundläggande behörighet), och läser allt från sociologi till rättssociologi. Som student tillkommer vissa rättigheter och skyldigheter. Jag läste att beslut om att man inte är behörig till en viss utbildning kan överklagas.

    Har jag i mitt fall möjligheten att överklaga ett sådant beslut? Om ja, hur skulle jag kunna gå till väga?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dylan!

    Är det här utbildningen som du vill komma in på Juristprogrammet i Lund ?

    I behörighet till det ingår det att man ska ha godkänt betyg i Historia 1b eller i två kurser: 1a1 och 1a2.

    Om jag förstår det rätt, så har du godkänt betyg i Historia 1a1 men saknar betyg i historia 1a2. Stämmer det?

    I så fall är du inte behörig.

    Vill du överklaga bedömningen om just din behörighet eller vill du överklaga den generella bedömningen om att det krävs betyg i Historia, i en 100 poängskurs för att du har en åsikt om att en mindre kurs, som du har betyg borde räcka?

    Den kurs som du saknar betyg i kan man läsa på heltid på 2,5 veckor eller på halvtid på 5 veckor. Du skulle kunna göra Prövning i den kursen. Det kostar 500 kr. att anmäla sig till Prövning. Jag tycker att en mycket mer framkomlig väg för dig är att bli behörig enligt den behörigheten som är fastställd idag.

    Hur du överklagar finns info på den här sidan men min bedömning är att du inte får ett ändrat beslut.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    I och för sig så håller jag med dig om att det inte är 100% logiskt, t.ex med tanke på att det finns den alternativa vägen in - via Utvidgad Juridisk Introduktionskurs. Det krävs bara Grundläggande behörighet och man får platsgaranti, dvs alla som söker kommer in på Introkurs. De 20 bästa resultat i slutet av kursen får plats på Juristprogrammet. Och det verkar om att de får plats på juristprogrammet utan att behöva ha mer behörighet än bara den grundläggande.

    Men att reglerna är ologiska, befriar - tyvärr - inte från att följa dem.

    • : Hej Julia!
    • : Jag var lite skeptisk om ni skulle förstå mitt problem. Jag tackar så mycket för hjälpen! Den generella tanken med prövning är att jag endast klarar provmomenten för att bli godkänd i kursen - utan att det ska behöva gå 2,5 veckor i heltid? Har jag förstått detta rätt?
    • : Hinner jag läsa Historia 1a2 och bli behörig till juristprogrammet innan valet för HT16 göra? Tack!
    • Milla : jag skriver nu ett nytt svar till dig. :)
    • Milla : Jag glömde att besvara en "moment" i din kommentar: det går ofta 2-3 veckor mellan den skriftliga delen i prövningen och den muntliga delen. Ofta är det så att man SKRIVER ett "prov" som första del i prövningen, som läraren rättar till och sedan får man tid för en personlig "genomgång" av provresultatet, där läraren ställer frågor (utifrån dina svar på den skriftliga delen) - så det är inte så att man kan få betyg i handen samma dag som prövningsdatum är. Anmälan till prövning & betalning måste genomföras några veckor innan skriv-delen och sedan går det minst 2 v mellan skriftliga och muntliga delar. Sedan går det minst 2 veckor innan man kan få betyg "i handen". Så, vänta inte - utan anmäl dig till Prövning snarast. Undersök först om du skulle kunna läsa Historia 1a2 på komvux (t.ex på distans).
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dylan!

    Har du läst på den här sidan,  där info om Prövningar finns?

    (Alla "blåa ord" i våra svar - är klickbara länkar som leder till mer info om just "den saken"... - i detta fallet om Prövningar).

    Du måste söka till höstterminens högskoleutbildningar innan 15 april, men komplettera med betyg får man t o m 20 juni 2016.

    Du kanske inte hinner få godkänt betyg i Historia 1a2 till 15 april, men du kan mycket väl hinna få det - innan 20 juni.

    vilket sätt du får godkänt betyg i Historia 1a2 (genom att läsa kursen på Komvux eller genom att göra Prövning i den) - spelar ingen roll. Prövning kostar 500 kr och man förbereder sig genom självstudier. Läsa på komvux är gratis och du får hjälp i att veta exakt vad du måste kunna och får undervisning/handledning - men då måste man också ha möjlighet att närvara på lektionerna. I fall man inte vill eller kan närvara på lektionerna på dagtid, kan man fråga om det finns kvällskurs eller distans eller "flex". Det är på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du kan läsa. Men Prövning kan du göra i en annan kommun (du behöver inte vara folkbokförd i den kommunen där du gör Prövningar).

    Varför folk gör prövningar i stället för att läsa på komvux? Jo, för att om man redan har godkänt betyg i kursen men vill ha högre betyg, säger komvux oftast Nej till att få läsa den kursen. En annan anledning kan vara att det inte finns någon start på kursen innan "deadline" eller att man jobbar/studerar på dagarna men kvällskurs och distans - inte erbjuds på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Då finns det inte så mycket annat att välja på, förutom att göra prövning.

    Hör av dig igen om något är oklart!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej!
    • : Här kommer en fråga som jag inte vet om ni hade kunnat besvara.
    • : Jag studerar som sagt för tillfället på kriminologiprogrammet, och planerar läsa klart programmet så vidare jag inte blir antagen till juristprogrammet. Har jag möjlighet att söka in trots att jag redan studerar, eller måste jag hoppa av mitt nuvarande program för att kunna söka? Risken finns ju självfallet att jag inte blir antagen (av betyg/hamnar som reserv), då vill jag fortsätta studera på kriminologiprogrammet. Förstår ni hur jag tänker? Tack!
    • Milla : Du får givetvis söka en annan utbildning på högskola och du behöver inte hoppa av din nuvarande utbildning. Om du kommer in på den nya utbildningen, kan du i så fall välja om du vill tacka Ja eller Nej till din nya utbildningsplats. Ännu en möjlighet är att fråga Studievägledare på din nuvarande utbildning om du skulle kunna fortsätta läsa (även om du kommer in på den nya utbildningen) men i så fall på halvtid. Man får läsa på högskola 45 högskolepoäng per termin (heltid är 30 hp). Det är tufft men man FÅR LÄSA PÅ 150%-tig studietakt. Fråga om att läsa ditt nuvarande program (eller utvalda kurser inom det) på halvtid bör du ställa redan nu, pga i juli när du får Antagningsbesked till Juristprogrammet, har du endast ett par veckor innan du måste säga Ja eller Nej till din plats och de flesta är på semester då. Kanske för tufft och onödigt att läsa på mer än heltid... men jag tänkte att jag nämner det i alla fall. :)
    Läs alla kommentarer