Theodor

    Hej! Är sugen på att studera fastighetsförmedling vid KTH efter studenten. Läser nu Ekonomiprogrammet med bl.a Matte 3b som kurs. Nu till min fråga, när det står behörighet, syftar man på kurser man läst på gymnasiet + merit, alternativt högskoleprovspoäng? Kommer ej att läsa kurserna som står på kths hemsida, dvs fysik, matte 3c och naturkunskap 2, betyder detta att jag måste läsa upp dessa kurser samt söka på meriten/högskolepoängen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Theodor,
    om det är den här utbildningen som du vill komma in på - kth.se/utbildning/kandidatutbildning/fastighetsutveckling-fastighetsformedling, så har du rätt - det står att man ska ha godkända betyg i Matematik 3c och Naturkunskap 2. Hör med SYV på din gymnasieskola om det är möjligt för dig att läsa Naturkunskap 2 och Matematik 4 - under återstående tiden på gymnasiet.
    Om du t.ex får svar att du kan läsa Nk2 men ej Matte 4, då kanske det ändå finns en lösning: i slutet av kursen Matematik 3b kanske du kan göra slutprovet även i matematik 3c (betygen i matte 3b och 3c får ej samtidigt ingå i samma examensbevis men om du fick betyg i båda de kurserna, kan du få ett av de betygen på ett separat "papper" - Utdrag ur betygskatalogen). Det är endast "ett kapitel" som skiljer boken för matte 3b och 3c - så det är inte så stor skillnad... men du behöver ha godkänt betyg i 3c eller i en Högre mattekurs, t.ex i matte 4.
    för övrigt, behöver du få ut EXAMENSBEVIS.
    Allt detta, ovan, är förklaring på hur du blir Behörig.
    Obehöriga prövas ej och har ingen chans att komma in på en svensk högskoleutbildning.
    ******
     Behöriga sökande deltar i konkurrensen om utb.plats.
    Konkurrera kan man med meritvärde och/eller med HP-resultat (högskoleprovet).
    Mitt råd är att du anmäler dig till högskoleprovet och gör det så många ggr du hinner, innan du ska söka till KTH.
    Till HP 20 okt2019 blir anmälningsperiod från 15 aug. i två veckor. Kostnad 450kr.
    Sedan är det bra att du, oavsett vilket resultat på HP du får, gör högskoleprovet även under våren. det är det högsta resultat som kommer att gälla.

    Om du på gymnasiet inte blir behörig, alltså om du missar få ut Examensbevis eller om du ej får godkända betyg i Naturkunskap 2 eller Matte 3c (eller Matte 4) - måste du komplettera efter gymnasiet. Sök under våren till komvux i din kommun, där du är folkbokförd. Ta reda på när ansökningsperiod till komvux blir - just i din kommun. Du kan börja på komvux strax efter att du går ut gymnasiet, som tidigast...
    Att läsa Naturkunskap 2 och en matte-kurs på komvux på heltid tar 10 veckor.