Hadeel
    Hej!

    För fyra år sedan fick jag mina betyg prövade av UHR och efter många mejl fick jag behörighet till läkarprogrammet förutom på kurserna Fysik 2 och Matematik 4. Jag anser fortfarande att jag har läst dessa ämnen utomlands men det var jättekrångligt att få dessa beprövade.
    Hur ska jag tillväga för att få betyg i Fysik 2 och Matematik 4? Ska jag ta kontakt med UHR igen och försöka övertyga dem att de har gjort fel eller ska jag göra prövningar på en folkhögskola? Om jag då gör prövning och inte får topp betyg, kommer det att påverka mitt utländska betygsmedelvärde?

    En annan sak är att jag inte har läst Svenska 1, 2 eller 3. Behöver jag bara ha godkänt i dessa för att söka till läkarprogrammet genom t.ex. provet Tisus eller måste jag göra prövningar och få betyg i dem? I så fall, kommer de betygen påverka mitt utländska betygsmedelvärde?

    Jag har länge velat studera till läkare men brist på bra vägledning från UHR och andra har krånglat till det hela. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hadeel,
    du vinner på att läsa svenska eller SAS, svenska som andraspråk 1, 2 och 3 samt matematik 4 och fysik 2 på komvux (eller på en folkhögskola).
    Studier på läkarprogrammet är tuffa; det är inte alla som klarar dem och får examen. Det finns avhopp från läkarprogrammet, bland annat för att det blir för svårt att läsa: svåra ämnen läses i snabb takt (för dig också på främmande språk, svenska, vilket blir ännu svårare). Därför vill jag råda dig att läsa svenska, matematik och fysik - antingen på komvux eller på en folkhögskola.
    ****
    Du kan bekräfta dina kunskaper, om du har dem - genom prövningar (och i svenska även genom TiSUS, test i svenska för universitets-studerande). Men prövningar kostar pengar (500 kr per försök), att få godkänt betyg finns inga garantier på... - det är lättare att få högre betyg om man läser kurser /med lärarledd undervisning, eller på distans - även på distans är det inte "rena självstudier" utan man får handledning och ser hur man ligger till genom delproven; har någon att fråga vid behov och får ordentliga kunskaper, vilket kommer att behövas om man ger sig på läkarprogrammet/.
    Det är inte omöjligt att klara 3 kurser i svenska + matematik 4 + fysik 2 på en termin /alla de kurser tillsammans utgör studier på heltid i 25 veckor/.
    ***
    Jag vet inte om du kan övertala UHR om att du har kunskaper i matematik 4 och fysik 2 "på" dina utländska betyg. Däremot tänker jag att genom studier i matematik och fysik (med undervisningsspråk Svenska), kommer du både fräscha upp dina kunskaper inom matte och fysik + tränar svenska ännu mer.

    Ang. betyg i nya kurser
    TiSUS ger inte gymnasiala betyg; det är test i vilket du behöver få godkänt resultat för att bli bedömd ha tillräckliga kunskaper för att läsa på högskolenivå med undervisningsspåk svenska. Gör du TiSUS kan inte ditt meritvärde påverkas.

    Ang. studier i svenska, matematik och fysik
    Folkhögskolorna ger inte betyg utan Omdöme. Omdöme från en folkhögskola kommer inte att påverka ditt meritvärde.
    Däremot betyg från komvux kan påverka ditt meritvärde: i så fall är rådet att göra sitt bästa i varje kurs och försöka få högsta betyget, A.

    Vänligen
    ANNA