Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    Du skriver "behörighet TILL naturkunskap 2"; menar du "Kan jag läsa naturkunskap2 kursen nu, utan att ha godkänt betyg i naturkunskap 1b?"
    eller menar du "Slipper jag läsa naturkunskap 2 inför de utbildningar som kräver godkänt betyg i nk2?"-och här kan det vara viktigt Exakt vilken högskoleutbildning du vill söka till: för att det finns Generella ersättningsmöjligheter och så finns det specifika, t.ex vilka kurser ersätter nk2 när man söker just till sjuksköterskeprogrammet.

    • : https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap-/
    • : På denna sida står det angående vård- och omsorgämnen. Jag pratade med en syv och hon sa att det räcker med medicin 1 samt vård och omsorg 1 och 2. När man söker till sjuksköterkeprogrammet behöver man läsa naturkunskap 2, jag vill då veta ifall jag har naturkunskap 2 genom att jag läst vård och omsorg 1 och 2 samt medicin 1?
    • Julia :

      Är det till sjuksköterskeprogrammet du vill söka? eller till ngt annat program på högskolenivå? Har du examensbevis från Vård- & omsorgsprogrammet på gymnasiet?

    • : Ja Jag fick slutbetyg från vård och omsorgsprogrammet, har även läst historia 1a2 (ifall jag vill söka till lärarprogrammet) samt engelska 7 (för meritpoäng) men jag funderar även att söka till sjuksköterskeprogrammet, då undrar jag ifall jag har behörigheten genom att jac läst medicin 1 samt vård och omsorg 1 och 2?
    • Vägledare : Om du är 19 år kan du inte ha fått ett slutbetyg; från året 2014 får avgångseleverna Examensbevis eller Studiebevis och det är väldigt stor skillnad på de 2 typer av utbildningsdokument, därför måste du titta på vad som står ÖVERST på det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet: det finns 3 möjliga dokument du har fått: EXAMENSBEVIS, STUDIEBEVIS eller Gymnasieintyg.
    • Vägledare :

      ang. erästtningskurser för Naturkunskap, så skulle jag rekommendera utgå från info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap för att det är Universitets- och högskolerådets hemsida och det är Antagning.se som bedömer vem är behörig till svenska högskoleutbildningar. Och enligt info på sidan, länk ovan, så har hen som har godkända betyg i Medicin1 och i kurserna: Vård- och omsorgsarbete 1 och 2 (alltså i alla 3 kurser) behörighet vad gäller Naturkunskap 2 när hen söker till sjuksköterskeprogrammet (den info finns längst ner på sidan).

    • : Jag menar att jag har studiebevis, då jag inte gick ut med gymnasieexamen
    • Vägledare : Om du har studiebevis, saknar du GRUNDLÄGGANDE behörighet till högskolestudier; du kommer få svar OBEHÖRIG när du söker till högskoleutbildningar; du måste uppnå Grundläggande behörighet: det kan du göra t.ex på Komvux - läsa mot Examensbevis.
    • : Ja jag har läst den sidan fast har fortfarande fråga angående ifall man behöver Hälsopedagogik för att "komplettera" naturkunskap 2 eller räcker det bara med medicin 1 och vård och omsorg 1 +2?
    • Julia : Just till sjuksköterskeprogrammet räcker det med Medicin 1 och Vård- och omsorgsarbete 1 + 2 (godkända betyg i de tre kurser).
    • Julia :

      Nk2 ingår i särskild behörighet till ganska många Olika högskoleutbildningar; uppnår man "generell behörighet" är man då behörig, vad gäller nk2, till alla de olika utbildningar som kräver godkänt i nk2, men just till SJUKSKÖTERSKEPROGRAMMET räcker det med godkända betyg i Medicin1 och Vård-&omsorgsarbete 1+2.
      Tänk på att studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Även om du har höga betyg i alla kurser som krävs för särskild behörighet och högt resultat på högskoleprovet, kommer du ändå få svar OBEHÖRIG. Du måste ha Examnesbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6; eller Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller ha 3-årig arbetslivserfarenhet som du börja tjäna in efter det att du gick ut gymnasiet och fyllt 19 år.

    • : Jag kommer få mitt gymnasieexamen i slutet av denna vecka. I gymnasiet läste jag sv 1,2,3 engelska 6 (engelska 7 på komvux) samt matematik 1, 2. Har godkänt betyg i naturkunskap 1, har jag behörighet isåfall?
    • Julia : Det ser ut som om du kommer att vara behörig, ja. Dock är det Antagning.se som har "sista ordet". Oavsett vad jag eller ngn annan säger, så kommer det besked du får från antagning.se när du gjort din ansökan till högskola - gälla. Förhoppningsvis kommer du bli bedömd som behörig och kommer delta i konkurrensen om utbildningsplats. Vi håller tummarna! :)
    Läs alla kommentarer