C
    Hejsan!
    Just nu håller jag på och pluggar ämnet naturkunskap 2 eftersom jag hade tänkt att bli djursjuksköterska.
    Men nu har jag börjat tänkta på om jag skulle plugga till rättsläkare/obducent istället ( något jag alltid ha velat bli).
    För att ha behörighet behöver man vara godkänd i ämnena: Matematik D, Fysik B, Kemi B, Biologi B ( om de nu är rätt) men eftersom jag pluggar naturvetenskap 2 undrar jag ifall det ämnet " täcker" behörigheten av de andra ämnena jag nämnde ovan?
    Hur många år tar det att pluga till rättsläkare och hur går man tillväga?
    Hälsningar C :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Naturkunskap 2 täcker delar av kurserna Kemi1, Fysik1 och Biologi1, inte hela de kurserna. Därför blir man inte behörig med Naturkunskap 2, när det krävs godkända betyg i Fysik2, Biologi 2 och Kemi 2. Matte täcks inte av naturkunskap över huvudet taget.

    För att bli Rättsläkare på sikt, måste man först bli Läkare>>, dvs man måste gå Läkarprogrammet.

    Det är en lång väg att gå... Läkarprogramme är på 5.5 år = 11 terminer på heltid. Sedan måste man bli AT-läkare i minst 18 månader = 3 terminer till men ofta längre, ofta tar det 4 terminer. Först efter det kan man få sin Läkarlegitimation och då har man läst i minst 7 år efter gymnasiet.

    Med läkarlegitimationen kan man ansöka om att påbörja Specialistläkarutbildningen. Det är alltså en ganska lång väg.... det är bra att bli medveten om det. Svårt också att komma in på Läkarprogramme, då många söker med höga betyg och högt resultat av högskoleprovet.

    Jag vill också tipsa om yrket Obduktionstekniker>>

    och om yrket djurfysioterapeut>> (detta för att du skriver i din fråga om att du har tänkt på djursjukskötare-jobbet).

    Hoppas mitt svar blit på ngt. sätt till hjälp!

    Julia SYV

    • : Hej igen och tack! En till fråga vad brukar antagningspoängen till läkarprogrammet ligga på ?
    • Anna : De brukar Iigga på meIIan 21.5 och 22.5, dvs det räcker inte med aIIa A-betyg från gymnasiet. Man måste även ha några meritpoäng, helst max i merit som är 2.5. Om man har alla A-betyg från gymnasiet + max i merit, då får man 22,5 i meritvärde.