Urban

    Hej, jag undrar vad för behörighet man behöver från gymnasiet till att komma in på en revisorsutbildning? Just nu så går jag på ekonomiprogrammet. Ska man välja ekonomi eller juridik inriktningen? MVH Urban.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Urban, läs gärna på www.framtid.se/yrke/revisor där det även förklaras vad för utbildning som krävs.

    Det är ekonomiprogrammen på högskolenivå som du behöver söka till, det finns väldigt många olika ekonomiprogram, och behörighet till dem brukar i princip alltid inkludera godkänt betyg i Matematik 3 och Samhällskusnkap 1b.
    Om du väljer läsa inriktning Juridik på gymnasiet, se till att välja läsa Matemaik 3b som en valbar kurs.

    I inriktningen Ekonomi ingår matematik 3b som en obligatorisk kurs.

    Det är bra, inte obligatoriskt, men bra - att läsa även matematik 4 (det är fördelaktigt att kunna mer matte om man ska bli revisor och godkänt betyg i matte 4 kommer också ge dig meritpoäng>>).

    Bästa hälsningar

    ANNA