Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej My,
    ja, om du saknar godkänt betyg i Naturkunskap B, då behöver du nu skaffa dig godkänt betyg i Naturkunskap 2.
    Jag undrar också om du har Grundläggande behörighet som man alltid måste ha om man vill komma in på en svensk högskoleutbildning. har du ett Slutbetyg? Har du alla godkända betyg (lägst G) i det Slutbetyget? I så fall har du grundläggande behörighet och det behöver inte undersökas vidare, men skulle det vara så att du i ditt Slutbetyg inte har alla betyg med lägst G (godkänt) eller om du har en annan typ av utbildningsdokument från gymnasiet, än ett Slutbetyg, då måste även frågan om Grundläggande behörighet tas upp.
    Mvh
    L.

    Liselotte
    • : Hej Liselotte och tack för svaret! Jag har slutbetyg ja. En fråga för att plugga upp naturkunskap 2 vad behöver jag ha för behörighet då? Jag antar att jag inte bara kan söka naturkunskap 2?
    • Mikael : Om du har godkänt betyg i Naturkunskap A, behöver du läsa Naturkunskap 1a2 (50 poäng) och sedan Naturkunskap 2 (100 poäng).
    • Mikael : Det är alltså två kurser i ämnet Naturkunskap som du behöver läsa. de kan på heltid läsas på sammanlagt 7.5 veckor (2,5 veckor för Nk1a2 och sedan 5 veckor för Nk2).
    • Mikael : Om du kan på egen hand skaffa dig kunskaperna som krävs, kan du direkt anmäla dig till prövning i nk2. För att få lov att göra prövning behöver du inte uppvisa några betyg, men det är svårt att få godkänt betyg i en kurs som man aldrig har läst. Därför rekommenderar vi söka läsa kurserna, och inte endast leta var man kan anmäla sig till prövningar.
    • : hej mikael jag har inte naturkunskap a då behöver jag alltså läsa naturkunskap 1a1+1a2 eller naturkunskap 1b vad jag förstått för att få läsa naturkunskap 2? Då kommer min slutliga fråga. Vad är skillnaden med att läsa de olika alternativen? Alltså vad är skillnaden på nk1a1+1a2 VS nk1b
    • Anna :

      Kursen Naturkunskap 1a1 är första delen av kursen naturkunskap 1b, och kursen nk1a2 är andra delen av nk1b. ... Naturkunskap 1b är uppdelad i två lika stora delar på grund av att det är möjligt att ta ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux med endast kursen nk1a1 för de som läser yrkesprogram, t.ex de som vill jobba som hantverkare, byggnadsarbetare eller som undersköterska och de behöver inte läsa andra delen av nk1b, alltså behöver inte läsa nk1a2. För övrigt, är det ingen skillnad: kan dock vara enklare att söka direkt till nk1b, då slipper du göra 2 ansökan: när du får godkänt betyg i nk1a1, kommer du behöva söka till kursen nk1a2, men om du direkt kommer in på nk1b, så får du läsa båda delarna av den kursen "i följd" och får ett betyg på slutet. Sedan söker du till nk2.

    • Anna : Vill dock råda dig ta dina betyg till SYV på komvux så att ni tillsammans kan gå igenom betygen och komma fram om det stämmer att du endast saknar nk2 och inga andra kurser.
    Läs alla kommentarer