Israa

    Hej, Jag har inte en slutbetyg från mitt hemland (Iraq) men jag har mina betyg till andra året i GY där ifrån och slutbeygen till grundläggande. Jag pluggar nu i komvux några ämna som engelska och svenska som andra språk. Jag vill plugga vidare som tandhygienist men problemet är att jag inte har grundbehörighet här i Sverige så vad måste jag göra? . MVH

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Israa,
    du måste boka tid med SYV på komvux och diskutera hur du på bästa sättet får grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Du kan t.ex läsa på komvux mot examensbevis, vilket tar 3 läsår vid heltidsstudier, men du kan kanske göra prövningar i många kurser och på så sätt snabba på och få examensbevis mycket snabbare t.ex på 3 terminer ( i stället för 3 läsår).

    Ett annat alternativ är att du söker till folkhögskolornas Allmänna kurser, där du kan läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet. Har du bra förkunskaper, är det inte omöjligt att få ett sådant omdöme på bara ett läsår.

    Vänligen
    L.

    Liselotte