Ahmed

    jag gick estetiska media men vill jättegärna plugga till tandtekniker, jag har läst matte 2b, naturvetenskap 1 och samhällskunskap 1b. Min fråga är, är det möjligt för mig att plugga till tandtekniker nu efter jag tog studenten eller måste jag läsa några ämne till för att bli behörig? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed,

    särskild behörighet till Tandtekniker-utbildningar på de svenska lärosätena är: godkända betyg i gymnasiala kurser  Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Om du har Examensbevis och godkända betyg i matematik 2b, naturkunskap 1 och samhällskunskap 1b, är det då Naturkunskap 2 som fattas.
    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att få reda på när och hur du kan läsa Nk2.

    Hälsningar
    Mikael syv
    P.S: info om yrket Tandtekniker finns på https://www.framtid.se/yrke/tandtekniker ;