Erik
    Hej Syv,
    Länge har jag funderat på vad jag verkligen vill bli och på sistone har jag äntligen funnit det jag kan tänka mig jobba med i framtiden. Tyvärr så saknar jag då behörighet för att komma in på det jag vill.

    Civilingenjör inom bioteknik är då det jag vill komma in på men saknar endast matematik 4c. Jag har hört talas om att det finns så kallade "garanti platser" som man kan söka in på där man läser basår på universitet. Men jag har lite svårt att förstå hur allt funkar, vilka universitet som har så kallade "basår" och om man bara kan läsa matematik 4c eftersom jag redan har läst kemi 1 och 2, fysik 1 och 2 matematik 1-3c. Funderar även hur garanti platserna fungerar, eftersom jag har läst dessa ämnen på gymnasiet men inte med så hyfsad bra betyg men ett godkänt + i iallafall. Kommer detta påverka mina chanser att komma in på civilingenjör programmet efter läst basår?

    Skulle verkligen även uppskatta om jag kunde få länkar till olika universitet som har basår man kan läsa inom civilingenjör inom bioteknik.

    Tack så otroligt mycket för er tid,
    Erik

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    på nivå 4 i gymnasiematematik finns det bara en kurs - Matematik 4.
    Det finns ej olika spår på högre nivå än 3.
    *****
    Ang. basår - så är det en så kallad "förutbildning" och varje lärosäte /högskola-universitet/ får fritt bestämma Om de ska ha basår och Villka villkor /förutom grundläggande behörighet, som alltid krävs/ som ska gälla vid antagning vill basår och sedan om de erbjuder platsgaranti och på vilka av sina utbildningar de i så fall erbjuder platsgaranti; allt detta kan ändras när som... de lärosätena som tidigare erbjöd basår kan upphöra med det; behörighet vad gäller matte /om matte 2 eller 3 krävs för att anses som behörig till basår på just det lärosäte/ kan ändras och det ändras också om garantiplatser erbjuds eller inte...

    Oftast gäller:
    om garantiplatser erbjuds, då är det bara på Samma lärosäte där man läser basår; och ofta är det antingen på "någon av utbildningar" eller på de utbildningar där det inte alltid finns tillräckligt antal behöriga sökande /dvs på mindre populära utbildningar/;
    konkurrens kan uppstå även om garanti erbjuds... och då förstår jag inte själv hur "garanti" ska i så fall funka... om det är fler som har rätt att få plats än det finns platser..?
    Det är också Olika vad lärosätena anser om personer som har alla eller vissa kurser som läses på basåret - godkända betyg i, sedan innan: vissa lärosäten tar in, oavsett; andra svarar att man kan inte ha läst de kurser sedan innan.

    Vad du behöver göra, tycker jag är:
    1. ta fram alla de lärosätena som till hösten 2018 erbjuder Civilingenjör inom bioteknik-utbildningar
    och av de lärosätena
    2. se på vilka som basår erbjuds
    3. sedan se på hemsidorna (just på de lärosätena som både har civilingenjörsutb.inom bioteknik Och även har basår) vad som står om platsgaranti; hittar man inte klar och tydlig info - bör man kontakta de utbildningsansvariga på just det lärosäte och fråga.

    ********
    Ett annat sätt att gå tillväga är att ställa frågor till de lärosätena där du vet du vill /och kan/ läsa. Här tänker jag på penglingsavstånd/flytta/bostadssituation... om du t.ex vet att det är KTH du helst vill läsa på eller Chalmers i Göteborg - tittar du i första hand på just det lärosäte.
    Det är givetvis bra att ha flera alternativ i sin ansökan till högskoleutbildningar.
    Men att söka till de orter där man vet att man inte kan studera, ger ju "ingenting"... så det avråder vi ifrån.
    ********
    Tips - sök även till komvux /matematik 4/; detta för att om du ej kommer in på basår - kanske du kommer in på komvux; du kan även söka till folkhögksolorna /försöka hitta vad matte 4 erbjuds på folkhögskolorna/. Ännu ett alternativ är att skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövning. Får du godkänt betyg i matte 4 genom prövning /eller på annat sätt/ blir du behörig. Och även med lägre betyg kan behöriga komma in, ex. via högskoleprovet.

    Jag fick 13 "träffar" på civilingenjör-bioteknik - se antagning.se/se/search?period=HT_2018&freeText=civilingenj

    Om tekniskt-naturvet.basår på Uppsala Universitet - var god läs på uu.se/utbildning

    Linköpings universitet erbjuder basår i Linköping & i Norrköping - se info på https://liu.se/utbildning

    Om tekniskt basår på Luleå tekn.universitet  - läs på ltu.se/edu/program/TTBAB/TTBAB-Tekniskt-basar

    Basår i Lund - se lth.se/utbildning/tekniskt-basar och det står följande info: platsgaranti till Högskoleingenjörsutbildningar, och Civilingenjörs-utb får man själva söka /på vanligt sätt/ - efter basåret; detta gäller just i Lund; vad gäller på andra orter - får man se på respektive hemsida; och hittar man inte - måste man försöka få svar just från det aktuella lärosäte.

    ***
    Info om de olika basår - se antagning.se/se/search?period=HT_2018

    Du som endast saknar matematik 4, kan även kika på Tekniskt basår, Termin 2 på KTH.