Elsa
    Hej, jag ska snart välja vilket program jag vill gå på gymnasiet men kan inte bestämma mig, jag älskar matte och många av so ämnena men vill ändå inte gå samhäll. jag tycker att no ämnen är ganska tråkiga, så då kvarstår ekonomi för mig. Men jag vill helst läsa på universitet i USA efter gymnasiet och ekonomi ger mig inte en lika stor behörighet, så min fråga är om det finns chans att läsa till de ämnen eller kurser som jag behöver frö att kunna det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa!

    Har du tittat på IB programmet, som är ett internationellt gymnasieprogram? Här >> finns det info om IB.

    Om du vet att du vill läsa på universitetet i USA, så tycker jag att just IB passar bäst att läsa på gymnasiet. Undervisning på IB är på engelska och man får behörighet både vad det gäller SO och NO ämnena till de flesta utbildningar på Universitet runt om i världen.

    Det finns idag ca 30 gymnasieskolor spridda över Sverige som erbjuder IB-programmet. Du får gärna kika på presentationerna här >>

    Om du loggar in "Min gymnasieguide", får du mycket hjälp inför val till gymnasiet. Det går snabbt att skapa inloggning. Där inna ska du bl a kunna markera en eller flera gymnasieskolor som dina favoriter och du kommer få påminnelse när de bjuder på Öppna hus och andra elevent inför gymnasieval.

    Bästa hälsningar & lycka till med planering av dina studier!

    ANNA

    • : Jag har tittat på det men det finns inte som ett av mina alternativ, jag vill kunna gå något av de "vanliga" programmen.
    • Jelena : Det är bättre att läsa gymnasiet på engelska om du ska läsa på eftergymnnivå i USA ...;)
    • Jelena : Men annars så beror det på exakt VAD du vill läsa i USA / vilken utbildning och på vilket universitet. Då ser du på deras hemsida och kontaktar dem, frågar vad de vill att du har läst på gymnasiet ... Det finns ingen utbildning som förbereder till alla utbildningar på slla universitet i USA ... Men det förstår du ju själv.;)