Mariam
    kan jag bli antagen till förskollärare utbildningen om jag inte har svenska och engelska man jag har naturkunskap 1b och samhällskunskap 1b och 2800 poäng jag sökte till uppsala unv där står det att man behöver naturkunskap och samhällskunskap men jag har engelska och svenska grund

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    förskollärarprogrammet är i Sverige utbildning på högskolenivå. Högskoleutb.kan inte ta in obehöriga. Man måste ha både grundläggande och särskild behörighet.
    Om du inte har behörighet till förskollärarprogrammet eller till ngn högskoleutbildning alls, kika på yrkeshögskoleutbildningar (yrkeshögskola kan ta in obehöriga):
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    utbildning/xenter-botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm