Lovisa
    Hej, jag funderar på det här med behörighet till högskolan vs. yrkeshögskolan för invandrare.
    Som jag har förstått det så är man behörig till högskolan om man har en avslutad utländsk gymnasieutbildning som ger behörighet till högskolestudier i det land där den fullföljts samt har kunskaper i svenska, engelska och matematik som motsvarar lägst betyget E i svenska/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, engelska 5 och 6 samt matematik 1a, b eller c
    Det jag har läst om yrkeshögskolan är att "För alla utbildningar på yrkeshögskolan gäller att du måste ha en gymnasieexamen eller motsvarande." Vad innebär det mer konkret? Är det samma krav på svenskakunskaper, man måste ha gått SAS 3? Eller vad är skillnaden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är något lägre behörighet till YrkeshögskoIan>> än till högskoIan/universitetet.

    Rent konkret så räcker det med "yrkesexamen" från gymnasiet, där eng6 och svenska /eller SAS 2 och 3/ ej krävs. Dvs det är "gymnasiekompetens" med godkända betyg i matte 1, svenska 1 och engelska 5 (eller "motsvarande kunskaper") som ger allmän behörighet till Yrkeshögskola.

    Men vissa Yrkeshögskoleutbildningar kräver också Särskild behörighet, och då kan det vara matte 2, och/eller svenska 2 och/eller engelska 6 som skrivs in i SärskiId behörighet, dvs som krävs just för "den här YH", specieIIt.

    Men, pga YH kan göra Undantag, och i varje undervisningsgrupp ta in upp tiII 20% obehöriga, är det Iönt att söka, även om man saknar formell behörighet. EXEMPEL, se på YH CCS>> längre ner till höger på sidan där ser man

    Studie- och yrkesvägledare

    Det är inte säIIan YrkeshögskoIa kräver för behörighet viss arbetsIivserfarenhet också, och inte bara godkända betyg i gymnasiaIa kurser. Man bör Sträva efter att bIi "så behörig som möjligt" men även som obehörig kan man komma in om utbildningsansvariga bedömer att personen har möjlighet att uppfylla kraven som ställs under utbildningens gång.

    Därför råder vi alla som är intresserade att söka alla de YH som de är intresserade av.

    YH som är speciellt "passande för invandrare" är kanske Studiehandledare på modersmål>>,

    ExempeI på en YH där "fIerspråkighet" ingår i utbiIdningsnamn, och utbiIdning med start aug2017 är på distans - kan du se här>>

    HeIa utbudet av YH finns på www.yhguiden.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV :)