Andreas
    Hej!

    Det är dags för mig att återvända till skolbänken efter 12 år i yrket. Främst på grund av en fallande arbetsmarknad med medföljande konkurrens om jobb, men också för att faktiskt kunna jobba med något man vill och känner intresse för.

    Jag bor förnärvarande i Bergen men blir åter svensk igen innan årets slut. Jag har varit i kontakt med studievägledare på komvux och dom hänvisade mig till er sida.

    Jag sitter med en sorglig samling av betygsdokument från gymnasietiden som inte duger mycket till och saknar därmed grundläggande behörighet för vidare studier. Däremot så känner jag att jag besitter dessa förkunskaper genom praktisk erfarenhet från yrkeslivet. Skulle möjligtvis vara matematik som jag skulle behöva läsa, eftersom det är en IT-utbildning som jag vill studera.

    Vad har jag för alternativ? Har jag några alternativ alls eller blir det moment 22 här och ni tillbaka hänvisar mig till studievägledaren på komvux?

    Mvh Andreas

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,

    jag tycker du kan göra så här - hitta de utbildningar som du är intresserad av att söka

    på högskolenivå - tittar du på www.studera.nu

    och på yrkeshögskoIa - på www.yhguiden.se

    Yrkeshögskola värdesätter arbetslivserfarenhet och kan även ta in obehöriga i "fri kvot". YH är det "lönt" att söka till alla som man är intresserad av - man söker till varje YH separat och på de meriter man har och för säkerhetsskull kan du också uppge att du söker i "fri kvot" och ber de göra "sammantagen bedömning" av dina betyg och arbetslivserfarenhet. YH gör också ibland egna tester och intervjuer. De YH som finns att söka inom IT - ser du här>>> och i slutet av januari kommer nya YH "ut", beviljade av YH-Myndigheten.

    Vad det gäller högskola/universitet - så kan du uppnå grundläggande behörighet genom Reell kompetens: läs här>> men sedan behöver du uppfylla Särskild behörighet. Vilka kurser som krävs beror det på exakt vilken utbildning du vill söka. Sedan behöver du också göra högskoleprovet. Annar har du inget att konkurrera om plats på högskoleutbildning med.

    Om du vill uppnå Grundläggande behörighet genom Betyg, kan det ta lång tid. Det beror på exakt vilka betyg du har. Fördelen med att uppfylla grundläggande behörighet genom betyg är att du slipper göra högskoleprovet, för att du konkurrerar med Betyg. Och om du ändå gör högskoleprovet, då konkurrerar du både med betyg OCH med resultatet av högskoleprovet. Vill du uppnå behörighet via betyg, behöver du göra en grundlig genomgång av dina betyg med en SYV på komvux i den kommunen där du senare kan studera (och det är den kommunen där du blir folkbokförd i Sverige).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA