Signe
    Jag gör en prövning pga att jag vill ansöka till tekniskt basår nästa år, där just ma2b krävs som särskild behörighet. Jag är behörig till många andra utbildningar, men inte just tekniskt basår. I vilken urvalsgrupp hamnar jag då? Jag har ju läst ma2b, men inte fått godkänt. Prövas jag BARA i BII då? Dessutom, om jag t.ex. söker till en annan utbildning där jag är behörig utan ma2b, räkas jag in i BII-gruppen även där?
    • : Du är inte behörig till tekniskt basår då,så du hamnar inte i någon urvalsgrupp alls. Inte i BII eller någon annan, då du måste ha behörigheterna (i detta fallet matte2b) för att ens söka in. Du strycks direkt. Läs upp istället, lycka till!
    • Anna : Tack Denisse för din kommentar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,
    Meritvärdet och i vilken/vilka urvalsgrupper man prövas bestäms på nytt till varje ny alternativ (varje utbildning) som man söker till på högskolenivå... Om du t.ex söker till Basåret som första alternativet och till en annan utb., där matte 2 ej krävs, som alternativ nr.2 i din ansökan - blir det så att till alt.1 prövas du endast i BII-gruppen och med meritvärde som inkluderar matte 2-betyg; och till alt.2 i din ansökan prövas du både i BI och i Bii grupper (i BI gruppen med det lägre meritvärdet och i BII - med det högre).

    Mvh

    ANNA