Carl

    Hej! Jag läste in hela gymnasiet på KomVux och följde samhällsvetenskapsprogrammets kursupplägg till en gymnasieexamen enligt vux12. Jag funderar på att söka till juristprogrammet, som jag har behörighet att söka, men skulle också vilja behörighetskomplettera med naturkunskap 2 för att vara behörig att söka sjuksköterskeprogrammet. Min fråga gäller huruvida betyget i en behörighetskompletterande kurs kan sänka meritvärdet vid ansökan till ett program som inte kräver den behörighetskompletterande kursen för behörighet. Jag vill nämligen inte riskera att mitt meritvärde sänks vid ansökan till juristprogrammet bara för att jag kompletterat med naturkunskap 2 för att också vara behörig att söka sjuksköterskeprogrammet. Tack på förhand för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Carl,
    betyg i Naturkunskap 2 (om den är daterat senare än datum för ditt Examensbevis) kommer inte räknas in, när du söker utbildningar som för särskild behörighet ej kräver nk2. Det blir då, vid ansökan till juristprogrammet, som om du inte läste naturkunskap 2.

    mvh
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare