Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Antagning.se som sköter antagning till högskoleutbildningar i Sverige bryr sig om behörighet på så sätt att man måste ha Grundläggande behörighet + särskild behörighet och i fall det i Särskild behörighet ingår Matte 4 (och Matte 1 ingår i Grundläggande) - då krävs det betyg i matte 1 och i matte 4 (och inte i matte 2 och 3).

    Du kan alltså göra prövning i Matte 4 och får du godkänt betyg, blir du behörig till Tandläkare vad det gäller just matte.

    Dock det i praktiken är väldigt svårt att få godkänt betyg i Matte 4 utan att ha läst Matte 2 och 3. Du kan se innehåll i kursen på Mattebokens hemsida .

    Komvux brukar ej ta in på högre kurser i matte i fall man ej kan uppvisa bodkända betyg i "lägre kurser", dvs man blir inte antagen itll att läsa Matte 4 i fall man inte har godkänt betyg i Matte 3 (men i vissa fall kan man göra nivåbedömning/test i stället för godkänt betyg).

    På gymnasiet finns det fall då elever fortsätter läsa högre kurser när de får icke-godkända betyg i underliggande kurser och i fall en elev har F i matte 2 och 3 men E (eller högre) i Matte4 - blir hen behörig (till tandläkarutbildningen) i matte.

    Att planera hoppa över två mattekurser, kan man enbart om man ej har betyg men har eller kommer att skaffa sig kunskaper i de kurser som man hoppar över (detta pga i matte bygger kurserna direkt "på varandra").

    Hälsningar

    Mikael SYV