Rojin
    Hej.

    Undrar om jag har möjlighet att börja vård och omsorg på gymnasiet.

    Har godkänt i alla kärnämnen och 4 andra.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rojin,
    Vård- och omsorgsprogrammet (VO) är ett yrkesprogram. för att bli behörig behöver eleven ha godkända betyg i Slutbetyget från grundskolan i minst 8 ämnen - av dem svenska, engelska och matematik. Mer om behörighet till gymnasiet i Sverige - se gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Om du har godkända betyg i färre än 8 ämnen, även om du har godkända betyg i svenska, engelska och matematik, är du tyvärr obehörig. Som obehörig till de nationella programmen, kan du bli antagen till IM (Introduktionsprogrammen), t.ex till Programinriktat val eller till Yrkesintroduktion. Det kan finnas, förhoppningsvis, för dig att gå Programinrik.val eller Yrkesintro "mot VO". På IM kan man bli behörig till de nationella programmen och komma in på ett nationellt program, t.ex på VO - senare, när man har uppnått behörighet.