Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maja!

    Är det RIG Basket du vill gå? på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/marks-gymnasieskola ?

    Din hemkommun betalar Inackorderingstillägg till dig om du kommer in på RIG (Riksidrottsgymnasiet).
    På Marks Gymnasieskola finns det ett nybyggt elevboende i direkt anslutning till idrottshallen.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Jag ser att RIG Basket finns även på den här skolan i Luleå http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lulea-gymnasieskola

    Det är över 90 mil mellan Stockholm och Luleå och det är klart närmare till Skene, Marks kommun - ca 45 mil.

    En bra sida för dig som vill söka RIG är http://www.svenskidrott.se/Elitidrottpagymnasiet/Eleverochforaldrar/HursokerjagRIGNIU/Antagningsprocess/

    Du kan söka till båda utbildningar - till Mark och till Luleå samtidigt.

    OBS! att du måste söka RIG, Basket och även göra en separat ansökan till ett nationellt gymnasieprogram.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maja!
    Jag har idag pratat i telefon med en "sakkunnig", en person som är mycket väl insatt i den frågan som du ställde till oss.
    Detta fick jag fram:
    Du får Inackorderingstillägg från din kommun om du kommer in på RIG. Det är troligtvis ca 1500 kr./månad som du får som inackorderingstillägg.

    Råd till dig: sök till båda skolorna där RIG basket finns - både i Mark och i Luleå.
    Sök flera olika program på varje skola för att efter det att du blir godkänt "på din sport" så konkurrerar du med dina betyg från vårterminen i åk9 från grundskolan - du konkurrerar med dina 16 bästa grundskolebetyg (+ eventuellt det 17-de betyget som är Moderna språk) mot alla de andra som också söker RIG på samma skola och även mot de som INTE söker RIG men som bor nära skolan och "tillhör" skolan, bor i skolans upptagningsområde. Det kan därför hända att du inte kommer in på betyg, även om du kom in på "basket".
    Därför är det mycket bra om du kan tänka dig söka flera olika program och på båda skolorna som erbjuder RIG.
    Givetvis ska du inte söka någon utbildning om du absolut inte kan tänka dig gå den utbildningen.

    Den exakta summa inackorderingsbidrag från din kommun är det bara din kommun som kan svara på vad det blir, TROLIGTVIS ca 1500 kr/månad - för det brukar ligga där "runt omkring". Kostnad för boende kan eventuellt överstiga den summan som du får i månaden i inackorderingstillägg.
    Om dina föräldrar inte kan betala mellanskillnad, kan det bli problem. Jag känner inte alls de ekonomiska förhållandena som du befinner dig i och ger bara allmän info.

    Exempel som vi känner till:
    en elev som är skriven i Södertälje går RIG basket i Luleå. Boende för eleven i Luleå går ut på 1700 kr/månad. Elevens kommun betalar 1500 kr/månad i inackorderingstillägg. Mellanskillnad (200 kr/månad) är det elevens föräldrar som betalar + att föräldrarna betalar även resor för eleven till/från Luleå (från Södertälje) när eleven ska åka hem under lov och stora helger.
    Ungefär så brukar det se ut när man går utbildning långt hemifrån. Det blir nästan aldrig helt gratis.

    Om du blir utvald, får du erbjudande åka till skolan (i Mark och/eller i Luleå) - och provspela i två dagar (så brukar det vara - om inte någon stor förändring planeras i år) - och den resan bekostas av dina föräldrar. Om du och dina föräldrar inte har råd, är det bra att redan nu börja undersöka möjlighet att få den betald av "någon annan", t.ex. utbildningsförvaltningen i din hemkommun, speicalidrottsförbundet eller av den skolan dit du söker. Detta skriver jag - återigen - för att undvika att du blir kallad till provspellning på skolan men ej har råd att åka dit. Oftast är det föräldrar till elever som står för de kostnaderna.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom gärna och berätta hur det går!
    Lycka till med dina studier, med din sport och med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare