Katja
    Hej! Det är så att jag vill studera till alkohol och droger terapeut eller någon som är liknande utan att behöva studera till psykolog, gärna i Göteborg! Har också funderat på frivårdare men utan att behöva studera till socionom! Finns det kurser man kan ta för att komplettera till den utbildningen. Så fort jag söker något så kostar alla utbildningar men vill studera något som inte kostar en massa pengar. Behöver gärna hjälp?
    • Anna : Varför vill du inte studera till psykolog eller till socionom?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katja,

    kika gärna på yrket Alkohol/drogbehandlare>>. Där det också ges exempel på utbildningar som kan leda till det yrket.

    Det är inte så att det finns någon utbildning som leder "raka vägen" till det yrket som du är intresserad av - utan det finns olika vägar att gå men tyvärr inga garantier.

    Du skriver att du inte vill läsa till psykolog eller till socionom. Varför? Socionomprogrammet erbjuds på många olika orter och utbildningen är inte allt för lång, endast 3,5 år (jämfört med psykologprogrammet som är mycket svårt att komma in på och som är 5 år lång) - så är socionom en "fördelaktig" utbildning: som inte är alldeles för lång, finns på många ställen, är också "bred" med många olika vidaremöjligheter efteråt.

    Men vill du inte eller kan du inte läsa på högskolenivå; och inte heller vill eller kan betala för utbildning hos privata skolor - då är det Yrkeshögskola som jag kan tipsa om: se i första hand på yh mot Behandlingspedagog>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA