zakaria

    Hej! Har gått följande kurser: Engelska 5 Engelska 6 Svenska 1 Svenska 2 Naturkunskap 1b Religon 1 Historia 1 Psykologi 1 Intern och extern kommunikation Information och kommunikation 2 Branschkunskap inom handel och administration Matematik 1b Samhällskunskap 1b Sociologi Entrepenörskap Hälsopedagogik Sociologi Företagsekonomi 1 Samhällskunskap 2 Naturkunskap 1b Moderna språk italienska 1b Vilket blir totalt 1850 poäng och för att få en examen så behöver man 2250 i godkända betyg sen kan resten vara underkända,om jag förstått det rätt men mina frågor är följande: Vilka mer kurser behöver jag gå för att få ut min examen(tänker främst dem obligatoriska), är det lite fritt fram när det gäller val av kurser? Och när jag ska göra gymnasiesarbetet måste jag välja en specifik inriktning, måste man dessutom ta examen mot ett viss program? Planen är att plugga till behandlingspedagog på stadsmissionen i Stockholm (YH utbildning) Och en sista fråga(ursäkta röran), när jag väl har gått alla kurser hur får man då tag på sitt gymnasieexamen?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag vill börja med att säga att yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Du kan därför söka redan nu. Men planera givetvis även (samtidigt) för att läsa mot examensbevis.
    Planering mot Examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ang."fritt fram" att välja kurser så finns det ändå rätt många begränsningar, t.ex är det inte så många olika kurser som vissa komvux kan erbjuda läsa;
    Ditt examensbevis måste vara mot "ett visst program" och tema för Gymnasiearbete måste stämma överens med det programmet som du läser "inom".

    Högskoleförberedande eller Yrkesexamen
    om du vill ha Högskoleförberedande examen - från komvux - då måste du även ha godkänt betyg i svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3). Svenska 3 får ingå i yrkesexamen men där är det inte en obligatorisk kurs.

    • :

      Tack för svar! Ifall man vill jobba med motiverande samtal, eller människor som är i kris och behöver stöd vad för utbildningar finns det att söka?

      Och hur får jag tag på mitt examensbevis när vet jag om att jag liksom är klar, hur får man bekräftelsen?

    • Anna : Examensbevis från du från Komvux: antingen skickar de det med post hem till dig eller så hämtar du den på expeditionen på komvux.
    • Anna : ang. yrken där man jobbar med motiverande samtal eller människor i kris - så finns det många olika. Jag skriver nu ett svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag vill börja med att påtala om att yh: utbildning/stadsmissionens-yrkeshogskola/behandlingspedagog-stadsmissionen-stockholm har endast start hösten 2020 (börjar 17 aug) och det blir känt först i jan 2021 om den utbildning kommer börjar även hösten 2021. Du kan söka redan nu även om du är obehörige; yrkeshögskola kan ta in obehöriga.
    Du kan även söka till många andra liknande yrkeshögskoleutbildningar, samtidigt. Det finns ingen begränsning på antal yrkeshögskoleutbildningar som man får söka samtidigt. Sök många - alla de som du kan tänka dig att du vill gå!
    T.ex finns det utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-ostersund och hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg samt utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona - som ges på distans;

    Och läs samtidigt mot examensbevis: i ditt examensbevis vill jag råda dig att inkludera Matematik 2 och även Naturkunskap 2; i första hand matematik 2 (detta för att den kursen krävs för många program på högskolenivå som t.ex socionomprogrammet - som ligger inom det område som du är intresserad av att senare jobba inom...). I examensbeviset är det inte så bra om du får in några F-betyg; det drar ner meritvärde ganska mycket. Det är myckt bättre att ha alla godkända betyg i sitt examensbevis. De max 150 F-kurser som får ingå i exam.bevis från komvux läser man på heltid på 7.5 veckor... alltså inte så lång tid och du tar ut exam.bevis En gång, du får inte ta ut Högskoleförberedande examensbevis ngn mer gång, så tänk noga på vilka kurser du tar in och hur högt (eller lågt) meritvärde du kommer att ha; du vill ju komma in på en eftergymnasial utbildning.

    ang. yrken där man bedriver stödjande samtal
    Det är väldigt många olika. Jag kan ge några exempel:
    psykolog
    kurator
    barnmorska
    beroendeterapeut
    alkohol- & drogbehandlare
    samtalsterapeut
    relationscoach
    familjerådgivare
    psykologisk coach
    aktiveringspedagog
    stödassistent
    hemtjänstpersonal
    personlig assistent
    god man
    ungdomskonsulent

    • :

      Hej tack för svar!

      Då jag enbart är intresserad av att gå på yrkeshögskola så spelar inte betygen så stor roll va?

      Vill helt enkelt bara ha min examen så jag kan påbörja mina studier på YH.

    • Anna :

      YH-utbildningar har rätt så få platser, t.ex den utb.du nämner i din fråga har endast 30 st. utbildningsplatser per år. De brukar ha ca 300 sökande till de 30 platserna, alltså 10 personer per plats. Arbetslivserfarenhet (att man har jobbat med relevanta för valt yrke arbetsuppgifter eller med ngt som har "kundkontakt" eller "människorvårdande" är en stor merit när man söker en yh; motivationen också - att man kan påvisa att man hemskt gärna vill och är bra lämpad för detta yrke ...). Det är alltså både lättare och svårare att komma in på yrkeshögskola, jämfört med högskola: yh kan ta in obehöriga men det är också en "bedömning" alltså inte lika "rakt på" som högskola-universitet där hen med högre betyg kommer in. Punkt och slut. ... Att du tar ut examensbevis kommer inte ge ngn garanti på att du kommer antas till en yh-utbildning. det är - å andra sidan - bättre att ha exam.bevis än att inte ha det; men det kan också spela roll hur höga betyg du har i ditt exam.bevis. Alltså, är det inte att rekommendera att snabba på allt du orkar och ta ut exam.bevis med F-betygen och lågt meritvärde; om du om några år vill komma in på högskola, t.ex på socionomprogrammet (t.ex pga du kanske inte kommer in på ngn yh-utbildning, tyvärr) kan du sedan ångra att du har lågt meritvärde på ditt exam.bevis.