Emmaaa

    Hej ! Har försökt tänka ihop mina betyg många gånger nu men får inte till de . Kan jag tillgodo räkna gymnasie betygen från komvux också ? Fattade de som att de va de 13 eller va de kanske 14 bästa betygen som ska bli 2500 poäng . Behöver hjälp med uträkningen helt enkelt ? Kan jag bifoga den här också ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är helt nödvändigt att veta hur Examensbeviset från gymnasiet eller om du har ditt examensbevis från komvux ser ut. Alla betyg från examensbeviset (förutom betyget i gymnasiearbete eller komvuxarbete) räknas in i snittet/snittbetyget som har det officiella namnet "Jämförelsetal". Sedan om man har några meritpoäng plussar man på de meritpoängen (extrapoängen) och så får man fram ett Meritvärde. det är med sitt meritvärde som man konkurrerar om plats på de svenska högskole-universitetsutbildningar.

    Det du skriver om 13 eller 14 bästa betygen är ingenting jag känner till. Undrar var fick du den uppgiften ifrån?
    Om meritpoängen var god se gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Vad du eller vi räknar fram kommer inte spela någon roll. Det är vad Antagning.se räknar fram som gäller. Du får ditt meritvärde uträknat av Antagning.se och det är det meritvärde som kommer att gälla. Det är givetvis inte förbjudet för dig att räkna på dina betyg. Det finns även Räknehjälp på Antagning.se - gå in på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde
    Du kan även ta dina betyg till SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. SYV-en kan göra en bra uppskattning på hur högt ditt meritvärde kommer att bli. Men reglerna är i vissa fall ganska komplicerade, speciellt när den sökande har läst kurser eller gjort prövningar efter det att hen fick ut sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Vi råder att du ser till att Antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg; detta för att de kommer att räkna in de betygen som måste räknas in (utan vilka du är obehörig) + av de betygen som kan/får räknas in kommer de räkna in endast de betygen som höjer ditt meritvärde; alltså, räknar Antagning.se alltid till den sökandes fördel (i alla de fall det det är möjligt att räkna på olika sätt).
    Jag personligen har inte varit med om att Antagning.se skulle någon gång fått fram fel meritvärde. Jag har även frågat alla mina kollegor och fick svar från dem att inte de heller kan komma med ngt exempel på att Antagning.se skulle räknat fel. Så min fasta uppfattning är att man kan lita på att Antagning.se räknar rätt.

    Studie- och yrkesvägledare