Mikaela
    Hej! Det är såhär att jag går 2a året på ett gymnasium men har bestämt mig för att söka nytt gymnasium till efter sommarn o börja om på nytt i en helt annan linje.

    Nu är det så att jag bara behöver ca 4 kurser från det gymnasiet jag går på nu till min andra linje jag ska börja på.

    Finns det något sätt som jag kan slippa gå på lektionerna som jag inte behöver? Känns väldigt onödigt.

    Om jag istället sjukar mig varje lektion jag inte behöver, följer den anmälda frånvaron med mig till det nya gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela,

    som Studie- och yrkesvägledare kan jag inte svara att det skulle vara OK att låtsas vara sjuk för att slippa gå på lektionerna.
    Jag tycker helt ärligt att lära sig så mycket som möjligt inom alla ämnen är Bra!!! Det kan behövas i framtiden. Du är mycket ung och kanske inte vet exakt vad du ska jobba med eller vilka kunskaper du kan få användning för - i framtiden: i yrkeslivet, eller i det övriga livet.

    Om du söker till åk1 - till hösten och konkurrerar med dina grundskolebetyg om plats på gymnasiet, finns det ingen garanti på att du kommer in. Och i så fall kanske du väljer att fortsätta på den utbildningen som du går på nu - in i åk3... vad ska du annars göra? Du kan ha nytta av betyg i alla kurser - på olika sätt.

    Om du inte kommer in i åk1 genom konkurrens om plats - kanske du kan byta in i åk2 på någon utbildning och här är det rektor som bestämmer vem hen tar in; och rektor tittar nästan alltid på Narvarorapport och alltid på vilka betyg eleven fick på sin gamla skola. Om du nu inte går på lektionerna, kommer det bli svårt för dig att byta in dit i åk2 på någon annan skola eller program.

    Sedan ser jag att du är 17 år... och fram tills du fyller 18 år är det inte du, utan dina vårdnadshavare som anmäler dig sjuk; har du tänkt be dina vårdnadshavare tala osanning? Det tror jag inte de går med på. Det är i alla fall inget vi kan rekommendera eller godkänna.
    Jag vill råda dig att tänka om och försöka delta i alla lektioner och vara sjuk så lite som möjligt /bara när du är sjuk på riktigt/.
    Bästa hälsningar
    ANNA