Sofia
    Hej!

    Jag läser till undersköterska på komvux, blir klar, sommaren 2018, och har tidigare gått restaurang och livsmedelsprogrammet på gymnasiet, gick ut 2014.
    Jag undrar om det är så att jag behöver göra ett gymnasiearbete för undersköterskeutbildningen när jag redan har gjort ett på restaurang och livsmedelsprogrammet och fått godkänt?

    Mvh Sofia
    • Anna : Det är ovanligt att man med ett yrkesexamen vill få ut ännu ett yrkesexamen. När vi för ca ett år sedan frågade en sakkunnig (det kom in en liknande fråga) och då fick vi svar att man kunde få ett yrkesexamen och ett högskoleförberedande examen. Men när jag nu läser på skolverkets hemsida, då tolkar jag det som att det är så att man kan få fler än en yrkesexamen.
    • Anna : Det kan t.ex vara så att reglerna eller deras tolkning har ändrats sedan vi fick svar från en sakkunnig. Det är rektor på komvux i din kommun som är ansvarig för att du ska få rätt info om vad som gäller JUST FÖR DIG. För att om du med de studier som du bedriver nu ej, för övrigt, kommer att uppfylla kraven för examensbevis från VO, då hjälper inte det att du får godkänt i GA.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    det är olika innehåll i Gymnasiearbete  på olika program på gymnasiet.

    Så - om du vill få ut examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, måste ditt GA ha rätt innehåll som passar in på VO-programmet.  Du kan alltså inte använda samma GA som du har gjort på Restaurang- och livsmedelsprogrammet - som GA på VO (det är i alla fall vad jag tror... om inte temat är passande även på VO, som t.ex skulle vara "Dietkost vid en viss sjukdom..."). Om GA-temat passar eller inte - är det inte upp till en SYV att bestämma, utan det är lärare på det aktuella programmet som har den kompetensen.

    Ang. möjlighet att få ännu ett Yrkesexamen
    Info på www.skolverket.se/skolutveckling behöver tolkas. Det är den tolkningen som rektor på komvux där du läser gör, som gäller.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen, det finns inte några strikta regler vad för utbildning en Undersköterska ska ha. Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/underskoterska

    Det är vad arbetsgivaren anser du behöver för kompetens, det är den kompetensen du behöver skaffa dig.
    Fråga din arbetsgivare vad hen anser.

    Mening med att göra GA, gymnasiearbete är att du lär dig mer. Även om du inte ska kunna ta ut examensbevis - pga du redan har Examensbevis, kan det inte skada att du gör Gymnasiearbete.

    Det som jag är säker på
    - det finns idag (mars 2018) ännu inte några strikta krav på vem som får kalla sig för en Undersköterska; men om man har Examen från Vård- och omsorgsprogrammet, då kan ingen säga att du inte är "utbildad undersköterska"; dock kan man med diverse andra utbildningar också få kalla sig för undersköterska och få jobb som undersköterska. Det bestämmer arbetsgivaren.

    - för att uppfylla kraven för Examensbevis från ett visst program är godkänt betyg i GA, gymnasiearbete, som passar in på programmet - ett krav;

    - om just du kommer att uppfylla de ÖVRIGA KRAVEN och med det kunna ta ut ännu ett Yrkesexamen - vet jag inte; för det måste man noga gå igenom vilka kurser du redan har betyg i och vilka kurser du läser nu.

    • : Hej, jag fick ett examensbevis från R&L när jag gick ut. Det betyder alltså att jag inte "behöver" göra det igen då det inte finns någon mening med det? Jag pluggar endast till undersköterska för att ha möjligheten till fast tjänst på ett ställe jag är timanställd idag. Om jag inte gör GA, vad kommer jag få för typ av betyg då? Har det någon betydelse för en arbetsgivare? Mvh Sofia
    • Anna : Jag ber om ursäkt - om det uppstod ett missförstånd... - enligt info på https://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/examen-behorighet-1.234411 - ser det ut som att det INTE ÄR OMÖJLIGT att få ännu ett Examensbevis FRÅN ETT ANNAT YRKESPROGRAM.
    • Anna : Men om just du ska kunna få ut ännu ett examensbevis eller inte - måste noga "gås igenom".
    • Anna : Har du planering med syv på komvux mot examensbevis?
    • Anna : Om SYV och Rektor på din komvux anser att du ska kunna få ut ännu ett yrkesexamen - då tycker jag det är fördelaktigt för dig att försöka få ut ännu en yrkesexamen. Det kan du ha stor nytta i - i framtiden. :)
    Läs alla kommentarer