Julia
    Hej, jag kom just på att jag kanske borde söka för att komma in till någon sorts eftergymnasial utbildning.
    Jag hade planerat att försöka hitta jobb efter gymnasiet som jag går ut nu i sommar utan att studera något mer men jag har insett att jag skulle nog gärna vilja studera något. Jag har sökt till en yrkeshögskola med fiskodling som inriktning men det kanske är en bra idé att söka in till fler utbildningar ifall jag inte kommer in i fiskodlingsutbildningen.

    Saken är att jag har inte tagit högskoleprovet. Finns det en chans att komma in på högskola utan att ha gjort högskoleprovet eller kommer jag bli bortvald i de flesta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Högskoleprovet är frivilligt att göra. Men sista ansökningsdag till högskoleutbildningar med start hösten 2016 var 15 april och sen ansökan kommer att öppnas bara där det är för få behöriga sökande.

    Du kan se vilka restplatser som kommer att finnas till högskoleutbildningar och sök om du är behörig till dem. Högskola tar inte in obehöriga men det kan Yrkeshögskola göra.

    Du kan söka många fler yrkeshögskoleutbildningar. Många av YH har sista ansökningsdag 15 maj men det finns även dem som man kan söka senare...

    Till högskola ska du kunna söka till våren 2017 (och sista ansökningsdag blir 15 oktober). Att göra högskoleprovet är en bra idé. Det finns folk som gör HP även om de inte söker någon högskoleutbildning. T.ex finns de som tävlar mot sina kompisar, vem som får högst resultat på HP, t.ex. :) Men visst, främsta orsak till varför man gör HP är att man vill komma in på en högskoleutbildning, så klart.

    Mina råd till dig är, alltså:

    1. sök ännu fler yrkeshögskoleutbildningar, hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    2. se vilka restplatser som finns på högskoleutbildningar och sök om du är behörig och om utbildning verkar vara spännande/nyttig för dig

    3. ställ in dig på att göra högskoleprovet till hösten och söka till högskola till våren närsta år

    4. fortsätt söka jobb (det finns många jobb som är på deltid och då kan man studera och jobba samtidigt).

    Bästa hälsningar

    Julia Syv