linus
    Hej jag heter Linus!
    Jag har ett okomplett betygsdokument och saknar just nu 6 ämnen + GA. Min fråga är då: behöver jag läsa Fysik 2 i NA? Jag har hört att jag bara behövde läsa 51% naturämnen vilket jag kommer ha med alla andra ämnen. Istället för Fysik 2 tänkte jag göra en prövning i en Sociologi kurs ,eller vilken annan kurs som helst. Jag har nog med poäng (700) inom valt gymnasieprogram (NA). Jag tänkte ansöka till ett naturvetenskapligt kandidat program på Lunds universitet. Tack i förväg till alla som tar sin tid till att svara :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus!

    Naturvetenskapligt kandidatprogram på Lunds Universitet har ett antal olika ingångar, t.ex. ingång Geologi, till vilken Fysik 2 ej krävs men också ingång Fysik, till vilken Fysik 2 krävs för särskild behörighet. Till ingång Matematik krävs ej heller Fysik 2. Det finns också ett antal andra ingångar.

    Du måste först bestämma dig till vilken ingång du vill söka och ser sedan vilken Särskild behörighet som krävs för just den ingången.

    Det är fördelaktigt för dig att samla alla kurser som du behöver för "din högskoleutbildning" i Examensbeviset från Komvux.

    SYV på Komvux vet vilka kurser som alltid måste ingå i Examensbevis, oavsett vilken utbildning du vill söka sen, men om du talar om för SYV på Komvux - vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till just "din utbildning", kan ni inkludera dem i din Studieplan (eller så kanske du redan har godkända betyg i de kurserna).

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som måste ingå i Examensbeviset med betyget E. Utan den, kan du inte få Examensbevis och kommer sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    För övrigt, så gäller det att för Examensbevis från Komvux, så räcker det med 2400 poäng och det finns ingen anledning att ha fler poäng i Examensbeviset från Komvux.

    Jag råder dig göra följande:

    1. välj vilken ingång till kandidatprogrammet du vill bli behörig till och se om du redan har godkända betyg i de kurserna som krävs för särskild behörighet. Om du saknar någon/några kurs/kurser - måste du se till att de inkluderas i din studieplan när du ska läsa på komvux.

    2. boka tid med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ta med dig dina tidigare betyg. Du kan också sätta ihop ett förslag på hur ditt Examensbevis från Komvux kommer att se ut, som du presenterar för SYV på komvux (för godkännande) eller så gör ni planering tillsammans.

    Om jag förstod dig rätt, så har du 1800 godkända poäng. Du måste, under alla omständigheter göra Gymnasiearbete, det är 100 poäng. Sedan återstår det 500 poäng. I de 500 återstående poängen råder jag dig inkludera de kurserna som du behöver för Särskild behörighet till den utbildningen som du vill söka på högskola (om du ej redan har godkända betyg i dem) + att SYV på Komvux kommer att se till att du har alla obligatoriska kurser med i din planering.

    Du kan göra prövningar eller läsa kurser på komvux. Att läsa kurser är många gånger fördelaktigare. Jag kan förklara varför, om du vill.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Jag vet inte om du redan har läst de kurser som kommer att ge dig Meritpoäng. Det är ej obligtoriskt men "bra att ha", t o m mycket bra att ha!

    Skulle du i dagens läge inte ha betyg i de kurser som ger dig max i Merit, som är 2,5; rekommenderar jag i så fall läsa de kurserna som ger Merit - inom de 500 poäng som du saknar till examensbevis.

    Hej igen!

    På komvux har man inte "programmen" på samma sätt som man har på gymnasiet. Det räcker också med färre poäng än det som krävs på gymnasiet.

    Det är Rektor på Komvux som skriver under ditt Examensbevis och det kommer hen inte att göra i fall det inte motsvarar de krav som man ställer på Examensbevis från komvux.

    För att det ska bli rätt och riktigt, behöver du göra Studieplanering med SYV på komvux

    Jag avråder dig från att börja läsa kurser utan att du har gjort Studieplanering med SYV på komvux, för att det kan i så fall visa sig att du läste "fel kurser".

    Jag hoppas du kommer att ha nytta av mitt svar!

    ANNA

    • : Tack för det snabba svaret! Jag har tänkt ansöka till det naturvetenskapliga kandidatsprogrammet med inr. Biologi. De har som krav att man ska ha läst Fyisk A(1). Nu är det så att jag har ett par ämnen kvar och ett av dem är fysik 2. Jag undrar helt enkelt om jag kan byta ut fysik 2 mot ett helt annat ämne till exempel en kurs i sociologi eller liknande? Fysik är minst sagt ett av mina sämsta ämnen dessvärre!
    • Anna : Du behöver inte läsa Fysik 2. Det du behöver göra är att prata med Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig.