adam
    hej jag har tänkt att läsa teknisk basår jag har gått ut ekonomiprogrammet och vill läsa till civilingenjör jag undrar behöver jag läsa om kemi 1 och matte 3c när jag har godkänt betyg på kemi1 och godkänt betyg på 3b? och dessutom undrar jag om naturkunskap 2 kompletterar fysik 1? så jag bara behöver läsa matte 4 och fysik 2?

    jag har tentat av kemi 1 innan därför har jag godkänt betyg

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    om Särskild behörighet till "din" högskoleutbildning består av Fysik2, Kemi1 och matte 4 - då måste du, förutom Grundläggande behörighet /examensbevis/ ha just godkända betyg i just De kurser. Hur du skaffar dig de betygen... om du läser underliggande kurser eller om du direkt gör prövningar på rätt nivå direkt, spelar ingen roll.

    Ang. tekniska/naturvetenskapliga basår och basterniker på högskolenivå - så bestämmer varje högskola/universitet själva om de över huvudet taget ska erbjuda en sådan "förutbidning" och om de ska göra det - om de ska kräva för behörighet godkänt betyg i matte 2 eller i matte 3. Och så bestämmer de allt annat kring den utbildningen också Lokalt, t.ex om det är OK att läsa endast vissa kurser från basåret eller om man måste läsa allt - detta för att kurser kan vara "integrerade" utan någon strikt skilje-linje mellan matte 3 och 4 - ... dvs man kanske läser matte 4 delar redan när man inte riktigt är klar med hela matt 3... och detsamma gäller andra ämnen också.
    Sedan tillkommer det en fråga om Studiemedel. Om du tänkter ansöka om studiemedel hos CSN måste du läsa på minst halvtid - för att över huvudet taget ha rätt till studiemedel. För studier på mindre än 75% t.ex om man läser på 74,99 % av studietakt, har man rätt till halva studiemedel /halva bidrag och halva lån/. Behöver man studiemedel på heltid - måste man läsa på heltid i så fall.

    Hoppas jag svarade på dina frågor.

    Du kan också med fördel vända dig till en studievägledare på basåret på just det lärosäte där du vill läsa, för att vissa regler kan variera mellan olika högskolor/universitet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ang. Naturkunskap 2 och fysik 1 - du behöver inte godkänt betyg i fysik 1, men fysik 2 bygger på kursen fysik 1a.
    Naturkunskap 2 inkluderar inom sig DELAR AV kurser Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1.

    Naturkunskap 2 är en lika stor kurs som Kemi 1 eller som Biologi 1 men mindre än Fysik 1a. Uppskattningsvis "inkluderar" Nk2 ca 25% av innehållet i kursen fysik 1a, så man saknar ca tre fjärde delar av fysik 1a, om man har godkänt betyg i nk2. Det blir alltså svårt att få godkänt betyg i fysik 2, om man ej läste fysik 1a, utan läste endast Nk2.