Corina

    Hej Jag har gått Handel och Administrationsprogrammet på gymnasiet och jag har fått examensbevis, yrkesexamen, samt 2600 poäng. Jag har fått godkänt i affärskommunikation, Engelska 5 och engelska 6, entreprenörskap och företagande, entreprenörskap, personlig försäljning 1, 2, 3, servicekunskap, och jag fick F i affärsutveckling och ledarskap, jag fick godkänt i branschkunskap inom handel och administration, handel specialisering, fick godkänt i praktisk marknadsföring 1, 2, 3, läste även historia 1a1 och fick godkänt, idrott och hälsa fick jag godkänt, information och kommunikation 1,fick F i Inköp 1, logistik 1, matematik 1a, naturkunskap 1a1, näthandel 1, religionkunskap 1, samt samhällskunskap 1a1 och fick godkänt i svenska som andra språk 1, 2 och 3 och godkänt i gymnasiearbetet. Jag vill komma in på högskolan på de programmen som behövs grundläggande behörighet. Jag är medveten att jag måste läsa om affärsutveckling och ledarsp samt inköp 1 och få godkänt i det för att komma in. Min fråga är behöver jag andra ämnen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Corina; du skriver "Jag är medveten att jag måste läsa om affärsutveckling och ledarsp samt inköp 1 och få godkänt" men jag förstår inte varför du tror att du behöver läsa de kurserna...
    Om du fick EXAMENSBEVIS, och har godkända betyg i engelska 5 och 6 samt i Svenska som andraspråk 1,2 och 3 - så har du Grundläggande behörighet redan nu. Att du har några F betyg i ditt examensbevis, spelar ingen roll för Grundläggande behörighet, den har du redan nu.
    Sedan är det ju givetvis bra att höja sitt meritvärde - för konkurrens om utbildningsplats, för att betygen kanske inte räcker till annars, men du kan också komma in på HP-resultat (högskoleprovet). Gör högskoleprovet!
    Vänligen
    Julia