Karin

    Jag gick ut gymnasiet med ett samlat betygsdokument från det naturvetenskapliga programmet. Nu går jag på komvux med mål att få en gymnasieexamen från samhällsprogrammet och bli behörig till högskolestudier den vägen. Jag har betyg i naturkunskap A från gymnasiet, men blir inte riktigt klok på vad det motsvarar. Enligt en källa motsvarar naturkunskap A från NV dagens naturkunskap 1b, medan andra hävdar att det bara motsvarar naturkunskap 1a1. Jag har också godkända betyg från gymnasiet i kemi A och biologi A, men inte i fysik. Måste jag läsa naturkunskap 1a2 för att kunna ta examen?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Karin;
    UHR, Universitets- och högskolerådet uppger i Tabellen att motsvarande kurser är:

    och jag rekommenderar att utgå ifrån den info, ovan.

    Ang. planering mot examensbevis
    Jag undrar om du har övervägd att hos komvux-rektorn ansöka om Undantag:möjlighet att läsa mot ett Slutbetyg. Det är lägre krav i slutbetyget; det blir därför fördelaktigare för dig om du kunde läsa mot ett slutbetyg.
     Om du vill ta ut EXAMENSBEVIS från samhällsvet.programmet - då måste du ha betyget I Naturkunskap 1b eller i Nk1a1 Och 1a2.