Alma
    Jag har gått samhäll beteende på Schillerska gymnasiet i snart 1 år, men jag vill byta till Hulebäck slagverk till tvåan. På schillerska läser vi idrott 1 100 timmar i ettan, men på hulebäck läser de den uppdelat på tvåan och trean. Men eftersom att jag redan har läst idrott 1 behöver jag väl inte ha den kursen på hulebäck, utan får håmtimma under de timmarna?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alma,

    om du får betyg i idrott och hälsa 1 - behöver du inte läsa samma kurs en gång till. Dock kan det vara fördelaktigt för dig att göra det, då du kan uppnå högre betyg.
    Har man flera betyg i samma kurs, är det det högre betyg som gäller och tas in i ditt examensbevis.

    För det andra så måste du uppnå ett visst antal gymnasiala poäng, närmare bestämt minst 2500 poäng och om du läste Idrott i åk1 och de på den andra skolan inte gjorde det, då läste de någon annan kurs som du inte läste... och då fattas det dig en kurs. Du kanske ska läsa en annan kurs när din klass läser Idrott? Det är planering som du ska göra tillsammans med SYV på den nya skolan i så fall.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte